onsdag den 13. august 2014

Bløde pære/banan muffins

"Snyde nydelse!"

Hvad er nu det..? Endnu en snydekage til samlingen. Ja jeg har efterhånden lavet et par opskrifter, hvor hovedtemaet var "sukkersød uden sukker".  Der iblandt:


Disse muffins indeholder kun 2 tsk sukker. Dog er den fyldt med en masse frugtsukker, som sætter mundvandet i gang og giver bedre samvittighed end den almindelige sukker gør.
Jeg har uden tvivl en meget livlig sød tand, som gerne vil fodres flere gange om dagen, men det kan ikke blive ved med at gå, så derfor snyder jeg den ind imellem med disse "snyde nydelseskager".




I denne omgang blev det en muffinopskrift med pære og banan. Den valgte jeg med den simple årsag, at Netto havde billige pærer (14 kr. for 1000 g.) og Arla's økologiske pære/banan yoghurt er "Månedens prishug" her i august og koster sølle 10 kr. Dermed opfandt jeg disse:

Søde og bløde pære/banan muffins 

DU SKAL BRUGE

1 pære
1 moden banan
3 dl hvedemel
2 dl havregryn
2 tsk bagepulver
1 nip salt
2 tsk vaniljesukker
2 tsk alm sukker
2 store æg
2 dl mælk
1/2 dl pære/banan yoghurt (eller mælk)
1/2 dl solsikkeolie

Evt pynt
Kokosflager (eller kokosmel)




Fremgangsmåde - 12 stk 


  1. Skær pære og banan ud i små søde stykker 

  2. Forvarm ovnen på 200 grader 

  3. Klargør 12 muffinsforme (jeg bruger dem af silikone - genial opfindelse!) 

  4. Bland mel, havregryn, vaniljesukker, alm sukker og bagepulver sammen i en 3 liters skål (ca.)

  5. Kom frugtstykkerne ned i blandingen og kør det hele sammen med hænderne 

  6. I en anden skål piskes æg, mælk, yoghurt og olie sammen til en ensartet masse 

  7. Hæld den flydende blanding ned til det tørre 

  8. Bland det forsigtigt sammen med en grydeske

  9. Fordel dejen i de klargjorte forme - Herefter pyntede jeg mine kager med kokosflager, hvilket ikke er nødvendigt, hvis du ikke har sådan noget liggende  

  10. Bag dine muffins i 18-20 minutter

  11. Lad dem køle af inden servering. Velbekomme. 



Konklusion 
Når jeg skriver BLØDE pære/banan muffins, så er det ikke for sjov; de er nemlig super bløde og lækre - og smager lige så godt. Dine gæster vil aldrig gætte, at der kun er 2 tsk sukker i. Der er ingen tvivl om, at de vil smage rigtig dejligt med en skefuld creme fraiche on the side og en frisk brygget kop kaffe til. Kokosflagerne på toppen giver også kagen et ekstra sødt kick og samtidig smager kokos super dejligt sammen med pære og banan. Prøv dem, og du vil ikke blive skuffet!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar