fredag den 29. juli 2016

Blåt madskolehold's Morgenbrød med gulerod

"Mine super seje madskolebørns egen brødopskrift" 

Jeg lovede mit madskolehold at smide deres opskrift på morgenbrød op på bloggen, så det gør jeg. Fredag var vores madspildsdag, hvor vi gennemgik alt, vi havde tilbage i køkkenet, og i vores gruppe blev vi hurtige enige om, at vi gerne ville bage. Så vi samlede alt, vi tænkte, kunne komme i et brød. Gulerødder, kerner, mel, gær, kærnemælk osv. Med ingredienserne på bordet satte vi os ned og snakkede om, hvad der skulle i og hvornår. Børnene var super gode til at få sammensat opskriften og til at lytte til mine instruktioner.



Når du går i gang med at lave brødet, så kan du evt halvere opskriften, da den giver en ret stor portion. Men samtidig vil jeg sige, at brødet smager så godt, at du nok ikke ville fortryde, hvis du havde lidt ekstra :-)




"Kærnemælkserfaring" 
Mine seje madskolebørn fik også en vigtig erfaring, hvor jeg endda også selv fik øjnene op for råvarernes egenskaber. Vi begyndte at varme kærnemælk og vand op i en gryde, hvilket resulterede i, at det skilte ad (hvilket forresten ikke har nogen betydning overhovedet). Så det smed vi ud, og varmede kærnemælken op alene... Jeg har efterfølgende lært, at det er en naturlov, at varm kærnemælk vil skille ad, med mindre man pisker helt vildt i det under opvarmningen. Så i fremtiden vil jeg hælde kærnemælken i kold. På den måde er det også nemmere for børn at være med.



DU SKAL BRUGE

3 dl vand (lille fingervarm/37 grader)
1,5 dl kærnemælk
75 g gær
1 dl hørfrø
2,5 dl havregryn
1 dl olie
4 revet gulerødder
1 tsk salt
10 dl hvedemel (mere eller mindre)

Redskaber 
1 stor skål
1 grydeske
1 decilitermål
1 hviskestykke
Bagepapir


Fremgangsmåde 

  1. Kom vand i skålen og opløs gæren deri 

  2. Tilsæt kærnemælk (evt. varmet op, hvis den ikke skiller) 

  3. Kom hørfrø, gulerødder, havregryn og olie i 

  4. Tilsæt halvdelen af hvedemelet og salt og rør rundt 

  5. Tilføj mel lidt efter lidt, til du ikke kan røre rundt længere 

  6. Drys mel på køkkenbordet, læg dejen derpå og ælt dejen godt 

  7. Kom dejen tilbage i den store skål og sæt den til hævning i 45 minutter med et hviskestykke over  

  8. Efter den har hævet, tages dejen forsigtigt op af skålen

  9. Opdel dejen i 4 lige store stykker og læg dem på en bageplade 

  10. Træk forsigtigt i dejen, så den formes som et brød 

  11. Lad ovnen varme op til 200 grader varmluft, imens brødet efterhæver på bagepladen under hviskestykket 

  12. Bag brødene i ca. 30 minutter 

  13. Afkøl dine brød på en rist, inden de serveres 



Konklusion
Jeg må virkelig sige, at jeg er super stolt af mit blå madskolehold. De har bare været kanon seje hele ugen, også slutter de lige af med at opfinde deres egen brødopskrift, hvor alle var med hele vejen og hjalp hinanden rigtig godt. Jeg håber virkelig, jeg ser dem igen en dag, og vi kan lave noget mere mad sammen. --- Derudover er brødet utroligt velsmagende. Jeg var faktisk nødt til at nasse to stykker brød af et af børnene, da vi skulle smage, fordi det bare var så lækkert!

Vi fik pakket brødet ind, så forældrene derhjemme også kunne smage

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar