lørdag den 11. januar 2014

Mild suppe med bagte gulerødder og karry

"Der bages og smages" 

Denne supper minder en smule om en allerede kendt opskrift her på bloggen (link), hvor jeg tilføjede græskar og andre lækre sager. Denne suppe har samme princip, bort set fra at alle de dyre grønsager er skåret fra, så den passer til det stakkels fattige studieliv. En simpel og lækker gulerodssuppe, som du endda kan få til at strække over flere dage (altså hvis du ikke servere den for min kæreste).

Mild suppe af bagte gulerødder og timian 



DU SKAL BRUGE

Ca 550 g gulerødder
2-3 spsk olivenolie
1 håndfuld frisk timian eller 1 spsk tørret
1 tsk karry
500 ml grønsagsbouillon
250 ml madfløde 4%
1 stavblender
Salt og peber
Citronsafe (evt.)

Fremgangsmåde

  1. Tænd din ovn på 200 grader 

  2. Skrald gulerødderne og skær dem ud i tynde stave 

  3. Kom gulerødder i en frysepose sammen med olivenolie og timian og bland det hele godt sammen

  4. Hæld gulerødderne ud på en bageplade og bag dem til de er møre. Det tager ca. 15 minutter. 

  5. Imens hældes kogene vand over bouillonterningen i en kande 

  6. Lige inden gulerødderne er færdige brander du din karry af i en gryde sammen med lidt olivenolie på svag varme. Dette giver en rundere smag. 

  7. Når gulerødderne er møre hældes de i gryden sammen med karry'en og blendes til en mos med stavblenderen

  8. Hæld grønsagsbouillon over løbene imens du rører rundt og får den passende konsistens

  9. Kom fløden i til sidst og smag til med salt, peber og citronsaft - tilføj evt. andre krydderier, hvis du er til det. 

Konklusion
Jeg blev meget tilfreds med denne suppe. Den smagte rigtig dejligt og kostede mig faktisk 0 kr., da jeg havde alle ingredienserne i huset. Som tilbehør lavede jeg nogle rugbrødscroutoner med salt og hvidløgspulver (find opskriften her), hvilket heller ikke var helt dårligt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar