mandag den 9. november 2015

Ølandshvedebrød på røremaskine

"Jeg er vist begyndt at nørde lidt for meget...."

Jeg beklager lidt for det her oplæg, fordi det faktisk bryder mine principper om bloggen lidt.. Ølandshvede er ikke så studievenligt, som det almindelige hvedemel, og derfor kommer du nok ikke til at lave det her brød selv. Måske sidder du også derude og mangler en røremaskine, som det her brød også kræver. Jeg vil derfor forsøge at "oversætte" opskriften, så den passer til dit studiebudget. Jeg laver den dog selv med ølandshvede og røremaskine, som uden tvivl får et andet resultat, end et brød uden disse ting vil få. Men hvis du er ligesom mig og bare godt kan li at få inspiration, så er det her oplæg måske alligevel noget for dig.




Dog vil jeg gerne påpege, at Rema1000 er begyndt at have mange af de her special meltyper. De har indgået et samarbejde med Gram Slot, som sælger økologisk ølandshvede for omkring 20 kr. for et kilo.


Sådan her ser et nybagt stykke ølandshvedebrød ud. Det har en lækker mørk gylden farve og er super luftigt. Det smager forrygende med et lag koldt smør.

DU SKAL BRUGE - fancy udgave

4 dl lunken vand
12 g gær
2 spsk skyr
1 spsk honning
2 tsk salt
4 spsk neutral olie
350 g alm. ølandshvedemel
150 g groft ølandshvedemel (kan udskiftes med alm. ølandshvede)

DU SKAL BRUGE - studie udgave

4 dl lunken vand
20 g gær
2 spsk neutral yoghurt, kærnemælk eller alm. mælk
1 spsk sukker
2 tsk salt
4 spsk neutral olie
400 g hvedemel (evt mere til æltning)
100 g fuldkornshvedemel

Inden bagningen

Fremgangsmåde (kun til fancy udgave)

  1. Opløs gæren i vandet i din røreskål 

  2. Tilsæt honning og skyr og rør rundt 

  3. Tilføj halvdelen af melet og salt og rør den igennem i 3 minutter på røremaskinen 

  4. Kom resten af melet i og hæld olien i imens maskinen rører 

  5. Rør dejen i 4-5 minutter på lav hastighed, og rør den herefter på høj hastighed i 6 minutter

  6. Beklæd en form med bagepapir (jeg brugte et ildfast fad - det samme som i opskriften herunder). Sørg for at klippe det til, så det passer med formen   

  7. Hæld dejen deri og lad det hæve i 2 timer 

  8. Bag brødet ved 220 grader i ca. 30 minutter (ikke med varmluft!) i formen 

  9. Ta brødet ud af formen, vend det på hovedet og giv det 10 minutter mere 

  10. Afkøl brødet på en rist efter bagning



Konklusion
Næææh se nu lige de lufthuller. De har virkelig meget at sige for mig som bagenørd. Jeg øver mig rigtig meget i at kunne fremstille et brød, som er fuldt med luft og har en lækker smag. Og jeg må sige at forsøget med mit ølandshvedebrød, er det tætteste jeg er kommet på endnu. Det smager dejligt, og det har en sej skorpe og ja lufthuller over alt. Sådan skal det være!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar