torsdag den 14. november 2013

Rugbrødschips og rugbrødscrumble

"Udnyttelse af dine rugbrødsrester" 

Jeg opdagede her i morgen, at jeg havde næsten et helt rugbrød i køleskabet, som jeg havde glemt at spise, og da jeg er meget imod madspild, vil jeg forsøge de næste par dage at lave noget kreativt ud af det. I dette forsøg blev det til en omgang rugbrødchips, som gik en smule i stykker, hvor jeg så lavede de resterende krummer til rugbrødscrumble.

Rugbrødschips og crumble


DU SKAL BRUGE

5 skiver gammelt og tørt rugbrød
1 skarp kniv eller et mandolinjern
3-4 spsk havregryn
5-6 tsk honning

Fremgangsmåde
  1. Sæt ovnen på 170 grader

  2. Skær rugbrødet i utrolig tynde skiver - det vil gå meget i stykker, men gem krummerne! Du kan eventuelt pensle dine rugbrødschips med olie og komme noget krydderi på, men jeg valgte at lave mine helt naturel i denne omgang 

  3. Fordel rugbrødsskiverne på et stykke bagepapir og bag dem i 10-15 minutter (kommer an på tykkelsen)  

  4. Krummerne kommes på en varm stegepande med havregryn og honning (der bruges ikke fedtstof). Honningen skal dække alle stykkerne - det tager ca 10 minutter. Sørg for at røre i det gennem hele processen ellers vil det brænde på 

  5. Ta dine rugbrødschips ud af ovnen 

  6. Kom din crumble over på samme bagepapir som rugbrødschipsene og fordel det. Når det køler af, skulle det gerne blive sprødt og lækkert 

  7. Spis dine rugbrødschips med en god dip og kom dit crumble oven på yoghurt eller æblekage. Velbekomme 

Konklusion 
Mine chips brænde selvfølgelig på, fordi jeg havde for meget fokus på min rugbrødscrumble, men dem som overlevede varmen smagte herligt, dog vil jeg prøve med noget krydderi næste gang. Min rugbrødscrumble blev virkelig god og knasende. Jeg blev helt bange for, at den var blevet blød og kedelig, men efter en hurtig smagsprøve forsvandt den frygt. Det ser og mærkes meget blødt, men lad det ikke narre dig.
Tip: Hvis du sammensætter min opskrift på æblegrød (link) med flødeskum og bruger rugbrødscrumble i stedet for rasp så får du en gammeldaws æblekage med et twist. Mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar