tirsdag den 25. marts 2014

Vafler til vaflens dag

"En officiel vaffeldag siger du? - det skal fejres!" 

Ifølge Arla så har d. 25. marts altid været vaflens dag, som markere, at vinteren afsluttes, og foråret er på vej. Det synes jeg ikke lyder helt skidt! Jeg er selv helt tosset med vafler, så hvorfor ikke fejre det? Her får du min opskrift på vafler, som har fået et skud af alt, jeg havde i skabene.
  
Sprøde vafler med alt godt fra havet 

Haps, haps, haps! 

DU SKAL BRUGE

80 g hvidt hvedemel (kan udskiftes med alm hvedemel)
70 g alm hvedemel
25 g havregryn
1,5 tsk bagepulver
20 g sukker
1 tsk vanilje (et par twist med vaniljetwisteren)
1 moden banan
40 g smeltet smør
3 dl mælk
1 æg
Evt citronskal

Værktøj
1 elpisker

Fremgangsmåde

  1. Bland alle de tørre ingredienser sammen i en skål

  2. Mos bananen 

  3. Kom bananmos og smør ned til de tørre ingredienser og bland det sammen 

  4. Tilsæt mælk, æg og evt citronskal og pisk det sammen med en elpisker til en jævn masse uden klumper

  5. Sæt dejen i køleskabet og lad det trække i 30 minutter 

  6. Når dejen er klar varmes et vaffeljern op. Pensel det med smør eller brug en fedtstofsprayer 

  7. Kom 3 store spsk dej ind midt på vaffeljernet og bag dem gyldne og sprøde. Det tager ca 3-4 minutter. 

  8. Spis vaflerne med en lækker vaniljeis eller en klat skyr med friske bær, hvis du er til den sunde side. 

Vaffel toppet med blåbærskyr og granatæblekerner

Konklusion 
Jeg glemmer altid, hvor godt vafler smager! Den her opskrift gemmer på frugt, fuldkornsmel og fibre fra havregrynene (fff - hihi), hvilket den viiirkelig gemmer godt. Jeg vil kategorisere den som en dessert, da den både indeholder smør og sukker, men det gør da ikke noget, at den også har lidt sundhed i sig. Det tager man vist ikke skade af - også smager de bare skide godt (ja, jeg sagde skide...)!


Der bages og bages!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar