torsdag den 2. oktober 2014

Min mors hjemmesyltede rødbeder

"Velkommen i min mors syltekøkken" 

Denne opskrift du får her, har jeg dog ikke selv opfundet - derimod er det min mor, som har været igang i køkkenet. Hun har lavet 5 glas med hjemmesyltede rødbeder, og du kan tro, jeg glæder mig til at smage! Desværre er der stadig et stykke tid til endnu, da sådan nogle skal stå og trække i 14 dage. Men da jeg ikke selv har lavet dem, så har jeg heller ikke nogen billeder af processen, så den håber jeg, du kan tænke dig til. Billeder af syltede rødbeder på min mad kommer indenfor de næste 14 dage.



DU SKAL BRUGE

Rødbederne 
2 kg rødbeder
1 spsk salt

Til sylteglasset 
1 tsk atamon pr. glas
1 dl varm vand pr. glas
5x750 ml glas

Syltelagen
1,5 spsk salt
12 peberkorn
2 stjerneanis
1 rødløg
1 liter almindelig lys lagereddike
600 g almindelig sukker
2 tsk atamon

Fremgangsmåde - Rødbederne 

  1. Vask rødbederne grundigt for jord og skidt (de skal ikke skrælles)

  2. Kom dem i en stor gryde med vand og 1 spsk salt 

  3. Kog rødbederne i 40-60 minutter (ligesom du ville koge kartofler)

  4. Når rødbederne er møre, hældes det kogene vand fra, og iskoldt vand hældes over rødbederne

  5. Lad dem ligge og blive kolde i vandet

  6. Du kan nu trække skindet af rødbederne 

  7. Skær ende og spids af og smid dem ud

  8. Skær resten af rødbeden i skiver 

Billede fra Food Festival sidste år

Fremgangsmåde - Sylteglassene 

  1. Bland 5 tsk atamon med 5 dl varm vand

  2. Fordel blandingen i de 5 glas

  3. Sæt låget på og ryst den godt 

  4. Hæld vandet fra ned over lågene i din køkkenvask  

  5. Kom rødbedeskiverne ned i glassene 



Fremgangsmåde - Syltelagen 

  1. Kom eddike, rødløg. stjerneanis. peberkorn og sukker i en gryde og giv det et opkog i få minutter

  2. Ta' gryden af varmen og tilsæt 2 tsk atamon 

  3. Hæld forsigtigt den kogene lage ned i de 5 glas med rødbedeskiver 

  4. Luk glasset med det samme



Fremgangsmåde - ventetid

  1. Lad rødbederne trække i 14 dage 

  2. 14 dage efter.. Åben og nyd

Konklusion
Min mor siger, at det er rigtig nemt at fremstille, så det må jeg da også prøve en dag. Det er jo en super hyggelig værtindegave. - Angående smagen, så ved jeg jo ikke endnu, hvordan de smager, men jeg er ikke i tvivl om, at de smager forrygende. Fortsættelse følger...

Fortsættelsen: Nøøøøøj - Hvor er der bare stor forskel på købte rødbeder og hjemmesyltede rødbeder. Det er vist noget, som man nemt kan vænne sig til. Her på billedet nedenunder spiser jeg rødbederne på et stykke ristet rugbrød, og det smagte super dejligt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar