onsdag den 31. december 2014

Nytårskagen: Cheesecake med lime & browniebund

"Når det nye år kommer, skal der lækre sager til!"

I dag er det d. 31. december og sikke hvor tiden bare går. Jeg kan slet ikke følge med, derfor har bloggen været meget stille på det sidste... Det er jeg virkelig træt af, men jeg kan jo allerede sige, at et af mine nytårsforsætter er, at jeg bliver meget mere aktiv herinde, så du igen kan læse om en masse lækkert, sundt, nemt og billigt mad. Men i dag skal det dog ikke helt handle om sundt mad, for når det er nytår, så må man gerne synde lidt... Derfor laver jeg denne total lækre cheesecake med limefyld og en syndig browniebund. Så hvis du har sukkerangst, må du hellere springe denne opskrift over, for der indgå en del her. Opskriften er delt op i to dele, hvor browniebunden er beskrevet først, og derefter kommer cheesecakefyldet nedenunder. Dette er gjort, da bunden skal køle godt af, inden fyldet kan kommes på.



Del 1: Browniebund

DU SKAL BRUGE 

150 g mørk chokolade
100 g smør
1 spsk usødet kakao
2 æg
180 g sukker



Fremgangsmåde 

  1. Smelt chokolade og smør i en glasskål i din mikroovn eller i en gryde på en varm kogeplade 

  2. Lad det køle godt af 

  3. Pisk æg og sukker til en luftig masse i en stor skål i ca. 5 minutter

  4. Si kakaopulveret ned i chokoladesmøret og kom det ned i æggemassen og rør forsigtigt rundt 

  5. Smør en 22 cm springform i bunden og lidt op i siderne med smør 

  6. Hæld dejen i formen og bag browniebunden ved 180 grader i ca. 25 minutter 

  7. Efter bagningen skal kagen køle helt ned 



Del 2: Cheesecakefyld 

DU SKAL BRUGE

400 g flødeost (discountudgaven koster 10 kr. i Aldi)
240 g 18% creme fraiche
100 g sukker
2 vaniljestænger
3 lime (skal fra 3 og saft fra 2)
6 husblas

TIP: hvis du er en fattigrøv ligesom mig og ikke har råd til at købe øko lime, så kan du hælde kogende vand over de alm. lime, også kan de sagtens bruges

Pynt 
Blåbær
Jordbær
Et drys flormelis



Fremgangsmåde 

  1. Riv de 3 lime og skrap kornene ud af dine vaniljestænger 

  2. Rør flødeost, creme fraiche og sukker sammen med limeskal og vanilje 

  3. Udblød husblas i koldt vand i ca. 5 minutter 

  4. Lav et vandbad imens (en glasskål over en smule kogende vand i en gryde)

  5. Kom husblas i skålen og lad det smelte 

  6. Herefter tages skålen af varmen, hvor du blander limesaft og lidt af ostecremen i for at køle husblassen 

  7. Rør husblassen ned i skålen med ostecreme 

  8. Kom hurtigt blandingen oven på browniebunden (som er helt kold!) og fordel det jævnt 

  9. Sæt kagen i køleskabet i mindst 2 timer (jeg lod min stå natten over)

  10. Inden servering pyntes kagen med lækre bær og et drys formelis 

Konklusion
Jamen jeg kan jo slet ikke få armene ned! For det er nytår og det bliver så super hyggeligt. Mine søde veninder kommer i aften inden dronningens nytårstale, også skal vi hygge med en masse lækkert mad og selvfølgelig nytårskagen. Nu har jeg desværre ikke smagt den endnu, men jeg er næsten sikker på, at den smager fantastisk. Fortsættelse følger...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar