mandag den 15. december 2014

EKSAMENSPRES!!

"Undskyld, undskyld og undskyld igen..."

Jeg har været utrolig meget fraværende på bloggen på det seneste, da jeg har to forholdsvist store eksamensopgaver på en gang her op til jul, også samtidig kommer alle familie sammenkomster, julegaveindkøb osv. oveni... Så overskuddet til at at producere nye opskrifter har desværre været sat på standby i et stykke tid.

Jeg må i stedet for give dig en opskrift fra sidste år, som stadig er lige så god, nem og billig som for et år siden. Jeg beklager virkelig meget, også håber jeg på juleferien (hvis jeg får sådan en) eller år 2015 bliver fyldt med en masse ny inspiration!

Glædelig jul
oxox Eline

Juletræshindbærsnitte  


DU SKAL BRUGE

Til dejen
1 æg
100 g sukker
100 g smør
200 g mel
2 tsk vaniliesukker

Til pynt
Flormelis
Vand
Grøn frugtfarve
Krymmel eller frysetørrede hindbær
Hindbær marmelade

Fremgangsmåde - til dejen

  1. Pisk æg og sukker sammen til en luftig masse

  2. Skær smøret ud i tern og pisk det sammen med æggemassen 

  3. Tilsæt mel og vaniliesukker (eller et par twist med din vanilietwister, hvis du ejer sådan en) 

  4. Pisk det sammen til det bliver en sammenhængende dej

  5. Rul dejen ud på et meldrysset bord og stik kagerne ud med din fineste udstikker eller bare med et glas, hvis du ikke ejer en smart udstikker 

  6. Kom kagerne på en bageplade og bag dem ved 200 grader i 8-10 minutter

  7. Efter bagning kommes kagerne over på en rist og køler af 

Fremgangsmåde - til pyntning

  1. Del dine småkager op i to lige store portioner 

  2. Bland flormelis med vand og frugtfarve og lav en fin grøn glassur 

  3. Brug en kniv til at smøre glassur på den ene halvdel af kagerne 

  4. Pynt dem med krymmel eller frysetørrede hindbær som mig 

  5. På den anden halvdel kommes hindbærmameladen på 

  6. Småkagerne med glassur kommes ovenpå en småkage med hindbærmamelade, og wupti så er der juletræshindbærsnitter eller julemandshindbærsnitter eller noget helt tredje 
Konklusion 
Søde små kager, som smager dejligt. De smager måske ikke ligesom en julesmåkage skal smage, men så kan du jo også bruge opskriften på andre årstider.

Hindbærsnittejuletræ i processen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar