onsdag den 23. august 2017

Brombær sæsonen er her!

"Endelig tilbage efter næsten et år uden bloggen" 

Jeg kan lige så godt tilstå og fortælle, at jeg har haft rygende travlt i det sidste års tid! Jeg har først brugt tiden på at være i praktik på læreruddannelsen hos UCN i Aalborg. Efter det begyndte speciale skrivningen, hvor mine samarbejdspartnere og jeg sad på et bette kontor på KMD i Aalborg i ca et halv år og skrev og skrev og skrev til vores negle knækkede. Så der har ikke været meget tid til at blogge.



Jeg har i mellemtiden lavet en masse mad selvfølgelig, men desværre tager det en hulens masse tid at tage billeder, redigere dem, indsætte dem og selvfølgelig skrive om maden og opfinde opskriften osv. osv. Derfor måtte jeg simpelthen lægge bloggen på hylden et stykke tid og koncentere mig om studiet.



Nu er studiet så slut, jeg står her helt ledig og klar til det faaaarlige arbejdsmarked. Jeg var rent faktisk til min første rigtig jobsamtale et par uge tilbage - eller først skulle jeg lige gennem en personlighedstest, så en optagelsesprøve, så en jobsamtale også endnu en samtale. Selv efter alle disse tjek, blev jeg ikke valgt til stillingen. Sådan kan det nu gå.



I min ledighedsperiode, som det hedder så fint, har jeg lovet mig selv, at jeg vil begynde at blogge lidt igen, og her er så min første opskrift på BROMBÆR MARMELADE. Det passer jo så fint, når der springer brombær frem over det hele. Sæsonen er over os, og det skal udnyttes. Så her får du en opskrift på en utrolig nem og lækker brombær marmelade - eller måske er det mere syltetøj, men kald det, hvad du vil.


DU SKAL BRUGE

475 g brombær
375 g sukker
1-2 spsk citronsaft
1 tsk atamon

Fremgangsmåde
  1. Find en stor gryde og kom dine brombær deri 

  2. Kog dem stille og roligt i ca 5 minutter 

  3. Når væden dækker bærene kommes sukker i 

  4. Skru lidt op for varmen og lad det koge sammen i et par minutter

  5. Ta gryden af varmen og kom citronsaft i 




Kunsten at skolde glas 
  1. Bland 1 dl varmt vand med 1 tsk atamon i en skål  

  2. Dyb låget fra dit valgte syltetøjsglas i atamon-vandet

  3. Hæld så atamon-vandet ned i glasset og kør det rundt 

  4. Hæld vandet ud 

  5. Kom brombærmarmeladen i og sæt straks låget på! 

  6. Sådan får du helt bakteriefri marmelade. MUMS. 



 
Konklusion
Marmeladen // syltetøjet er super sødt og lækkert. Jeg undgik at mase bærerne for meget under opkoget, og derfor har jeg en masse hele, skønne bær i min marmelade. Det kan jeg rigtig godt li, men hvis du er imod det, så kan du altid trykke dem mere sammen. Jeg tænker at prøve at blande noget husblas i marmeladen og bruge det som gelé oven på en penna cotta en dag eller lignede. God fornøjelse og god august.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar