torsdag den 13. marts 2014

Bløde og lækre blomkålsmuffins

"Gemmer på massere grønsager under toppen" 

Tro det eller ej, men i tirsdags fandt jeg et blomkål i Føtex til 5 kr! Det kan man da ikke gå forbi - selvom jeg ikke havde nogen idé om, hvad jeg ville bruge det til. Men sådan et er vel altid godt at have... ikke?
Da jeg så skulle i gang her til aften, ville jeg lave min snydepizza med blomkål, men da jeg havde kørt mit blomkål igennem mini hakkeren, synes jeg, at "dejen" blev alt for jævn, så derfor kom jeg en masse andre ingredienserne derned end dem jeg plejede, også pludselig stod jeg med en omgang blomkålsmuffins. Jeg elsker, når sådan noget sker ud af det blå!

Bløde blomkålsmuffins med grønsags/skinkefyld   



DU SKAL BURGE - til 7 stk. 

180 g. blomkål (ca 5 store buketter)
3 skiver kogt skinke skåret i tern
Peberfrugt og gulerod skåret i småstykker (som mængden passer dig)
1 æg
1-2 spsk yoghurt/skyr/creme fraiche
1/2 dl revet ost (og lidt ekstra til toppen)
1 tsk oregano
Salt og peber
Evt lidt vand

Fremgangsmåde 
  1. Tænd ovnen på 200 grader

  2. Skær blomkålsbuketterne i mindre stykker og kør dem i en blender eller minihakker (eller lignende)

  3. Tilsæt æg og yoghurt og blend det til en jævn masse (tilsæt evt. lidt vand, hvis den er for tyk - jeg tilføjede ca 2 spsk vand)

  4. Tilføj revet ost og krydderier og blend endnu engang

  5. Kom grønsager og skinke derned og bland det hele sammen med en ske

  6. Fordel dejen i 7 silikonemuffinsforme (hvis du ejer dem, ellers kan du nok også bruge almindelige) 

  7. Kom en lille smule ost på toppen og bag dem i ca 30 minutter på den næstnederste rille i ovnen 



Konklusion 
Ordene lækre og bløde beskriver disse muffins utrolig godt. De har samtidig en rigtig dejlig smag, uden at blomkålet smager for meget igennem. Også smager de lige så dejligt varme som kolde.
De kan garanteret også fryses. Velbekomme. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar