torsdag den 12. september 2013

Hvidkålspizza aka "snydepizza"

"Glutenfri, billig, nem at lave og smager overordentligt godt!"

Så er jeg i køkkenet igen, hvor jeg havde et skønt og stort hvidkålshoved i køleskabet, men jeg vidste virkelig ikke, hvad jeg ville lave! Jeg har fået suppe de sidste tre dage, så selvom det ville være et oplagt forsøg, skulle der noget mere kød på denne gang (især da min tidligere supper kun var med grønsager hihi).

Jeg har tidligere lavet pizzabud med broccoli og blomkål, så hvorfor ikke lave Pizza med hvidkål? Så her kommer mit forsøg på det, og jeg kan allerede afsløre DEN BLEV GOD!

Et hvidkål er en billig grønsag, kan give en kææææmpe pizzabund. Jeg brugte ca. 1/4 af mit hvidkål (se billede), og jeg endte faktisk op med for meget.
Denne bund koster omkring 20-30 kroner og prisen på dit fyld kan kan svinge meget alt efter, hvad du vælger.


Pizzabund lavet af hvidkål 

DU SKAL BRUGE:
Bunden 
450 g hvidkål
100 g revet mozzarella
2 æg
1 dl skyr
Oregano eller anden krydderi efter smag
1 mini hakker, food processor, blender eller ihvertfald et rivejern

Min topping (du bestemmer helt selv!)
80 g chorizo pølse i skiver
100 g revet mozzarella
2 portobello svampe
Tomatpuré
1 tomat
1 fed hvidløg
1 spsk olivenolie
Frisk baslikum
Oregano

Trin 1:
Sæt ovnen på 200 grader

Trin 2:
Rens og skær dit hvidkål i mindre stykker. Hvidkålstykkerne hakkes i endnu mindre stykker i din mini hakker (eller andet) og lægges i en skål.


Trin 3:
Sammen med hvidkålstykkerne blandes æg, skyr, revet ost og krydderier (jeg brugte oregano og hvidløgspulver). Det hele skal blandes godt sammen.

Trin 4: 
Læg et stykke bagepapir på en bageplade og pres hvidkålsblandningen ned på pladen. Det skal presses godt ud til alle sider og have en jævn overflade.
Når det er gjort, sættes bunden i ovnen og får 15 minutter.

Trin 5: 
Imens bunden hygger sig i ovnen, så kan du passende lave din topping.
Jeg smed mine svampe på en tør pande og lod dem stege fri fra væde. Derudover lavede jeg en blanding af presset hvidløg, olivenolie og basilikum blade. Den skulle ovenpå tomatpureen, som ligger på bunden.

Trin 6:
Ta din bund ud af ovnen og fyld den, med hvad du vil. Jeg lagde et lag tomatpuré nederst, så min hvidløgsblandning (utrolig god ide, da hvidkålen er meget smagsneutral), tomatskiver, chorizo pølse, revet ost, svampe og et drys oregano øverst.

Færdig bud med tomatpuré (glemte at tage et billede inden det kom på..ups)
Min topping
BONUS trin 6½:
Et smart produkt til dig, som ofte oplever at smide halve dåser tomatpuré ud! Tomatpuré på flaske. Det er så smart og kan holde sig længe i køleskabet. Koster omkring 18-20 kr.


Trin 7:
Pizzaen sættes i ovnen igen og får omkring 10-15 minutter eller til osten er gylden.
Tag den ud og spis.
VELBEKOMME!


Konklusion:
Det blev en virkelig god snydepizza, men du skal selvfølgelig ikke regne med at få en original italiensk pizza, da denne her ikke er specielt sprød, men stadig utrolig velsmagende.
HVIDLØGET i denne ret er meget vigtig (vil jeg mene), da den giver ekstra smag til det mindre smagfulde hvidkål. Lav enten min HVIDLØGSBLANDING eller smid et par hvidløgsfed i selve bunden (blend det sammen med hvidkålen).
Det er nem og sund måde at få pizza på, også mætter den rigtig godt.

HUSK, HUSK, HUSK: når din pizza skal i en boks i køleskabet, og hvis den skal ligge i lag med stykkerne ovenpå hinanden, så læg noget imellem (bagepapir eller lignende).





Ingen kommentarer:

Send en kommentar