tirsdag den 10. september 2013

Koldhævet ølandspandebrød

"Ølandshvede..? Sådan noget moderne pjat!"

Jeg måtte simpelthen afprøve min ølandshvedemel i dag, og da vi fik suppe igår, så var det oplagt at lave nogle små brød, som passede dertil.
Ølandshvedemel er dyrt og ikke altid lige nemt at få fat i, men denne opskrift kan også sagtens laves med almindelig hvedemel, det er såmænd bare mig, som skulle lege lidt med mine nye produkter fra Food Festivallen.

Pandebrød - 5 små stk. 

DU SKAL BRUGE:
10 g gær
2 dl lunken vand
1 tsk honning
1 spsk olie
1-2 tsk salt
1 dl Ølands hvede
1 dl havregryn
1 dl grahamsmel (eller den du lige synes)
1 sliplet stegepande (helst)

Info: 
Brødet her er koldhævet, men kan også sagtens laves som almindeligt gærbrød. Jeg smed bare min dej hurtigt i køleskabet, så den var klar til brug, når jeg kom hjem (omkring 5-6 timer i køleskabet).


Trin 1:
Opløs gær i vandet. Heri blandes honning, olie og salt. Sørg for at gæren er helt opløst i vandet inden det kommes i.

Trin 2: 
De tørre ingredienser kommes i blandingen. Dejen er meget våd, så hvis du ikke sætter den på køl, så bør du nok tilføje noget ekstra mel, for at den kan æltes.
Ved koldhævning bruges mine mål, og dejen masses op af siderne i din skål i stedet for at ælte den.

Trin 3:
Din dej er nu klar til at komme i køleskabet (eller blive sat til almindelig hævning).

Trin 4:
Find din sliplet stegepande frem og varm den op på en kogeplade uden fedtstof. Dejen frem og formes til små runde og flade brød. De små brød pensles med ganske lidt olie på¨den ene siden og lægges på stegepanden med den side nedad.
Jeg kan godt lide, at de bliver lidt mørkebrune, men det kan du selvfølgelig selv styre, så længe de bliver "gennemstegt".


Trin 5:
Brødene er nu færdige og kan serveres til suppe, som jeg gjorde, men de kan også sagtens spises til andre retter eller bare, som de er med pålæg eller andet sjovt.


Konklusion
Jeg gav kun mine brød omkring ½-1 tsk salt, hvilket var lige lidt nok. Men derudover var de rigtig gode og passede utrolig godt til min supperest.
Et nemt og billigt tilbehør, som kan pifte dine rester op - go for it.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar