mandag den 24. februar 2014

Pizza Bianco

"En helt hvid pizza"

Jeg vil simpelthen bevæge mig i ud at lave en pizza, som bryder alle lovene for den kendte fuld-fede-næsten-tømmermænds-agtige-pizza med massere af ost, tomatsauce og kød. Denne indeholder kun kartofler, ost og rosmarin, derfor er den meget billig at handle ind til, da der kun skal bruges disse tre ingredienser som fyld.

Kartoffelpizza med rosmarin og mozarella 




DU SKAL BRUGE 

Dej
2 dl vand 
1 tsk salt 
2 spsk olivenolie
250 g hvedemel (gerne pizzamel med tipo 00) 

Fyld
1 bagekartofler 
Mozzarella til bunden 
Rosmarin til toppen 

Fremgangsmåde 
  1. Hæld vand i en skål og opløs gæren deri 

  2. Tilsæt salt og olie

  3. Tilføj mel lidt efter lidt til du har en sammenhængene dej 

  4. Sæt dejen til hævning i 30 minutter

  5. Imens dejen hæver kan du rense kartoflerne og skære dem ud i papirstynde skiver. Enten med en kartoffelskræller, en tyndskræller eller et mandolinjern. 

  6. Rul dejen flad og kom den på et stykke bagepapir med lidt mel på (så er den lettere at få af) 

  7. Fordel mozzarella på bunden, kom kartoffel oven på og drys med rosmarin

  8. Bag din pizza ved 250 grader i ca 15 min. Hvis du ønsker en lækker sprød bund, så lad din bageplade blive ind i ovnen imens den varmer op, så fungere den som en form for pizzasten 

Konklusion
Jeg havde ikke selv smagt denne pizza før, men jeg må godt nok sige, at den smager dejligt! Det er en helt anden form for pizza, hvor du faktisk kan lave den rimelig fedtfattig, hvis du bruger en mozzarella fra Levevis, som kun har 13% fedt pr. 100 gram. Men prøv dig frem. Jeg lavede 2 pizza'er med kartoffel, hvor jeg kom oregano på i stedet for rosmarin, og det kan også sagtens bruges.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar