onsdag den 5. februar 2014

Sunde havrekiks m. rosmarin

"Små og sunde måltider skal man huske på" 

Her kommer en opskrift på en lille hurtigt snack, som du kan have med i madpakken eller servere sammen med en masse kage og andet lækkert bagværk, som jeg har tænkt mig at gøre på lørdag.
Jeg har lavet disse kiks, som et alternativ til knækbrødet, da jeg har fået nok knækbrød her på det sidste. Så disse kiks skal serveres sammen med ostefadet, som jeg tror, de vil passe helt perfekt til!

Sunde havrekiks med rosmarin - 18 stk. 



DU SKAL BRUGE

125 g havregryn
2 spsk hvedemel
3 spsk solsikkeolie
1 dl kogene vand
1 spsk sukker
1 spsk rosmarin
1 tsk salt
1 knsp bagepulver

Fremgangsmåde

  1. Tænd ovnen på 200 grader

  2. Alle ingredienserne samles i en skål og æltes 

  3. Rul dejen ud på et meldrysset bord til en passende tykkelse (ca 2 mm) 

  4. Stik kiksene ud med et glas eller en udstikker af passende størrelse (jeg brugte et glas på 5 cm i diameteren, og jeg fik 18 kiks ud af det) 

  5. Kiksene bages ved 200 grader til kanterne er gyldne (ca 15 minutter) 

Konklusion 
Jeg er faktisk ret tosset med kiks, og især når man kan lave dem på sådan en nem måde, som denne her er. Når der nu ikke er så meget fedtstof i dem, kan de virke en smule tørre, men jeg er 100% sikker på, at et stykke brie og en lækker marmelade vil klæde disse kiks. Velbekomme. 


Kiksene i udstiknings-processen (hvis det er et ord)


1 kommentar: