onsdag den 5. februar 2014

Kernerugbrød u. surdej

"Der findes intet bedre end hjemmebagt rugbrød" 

Namme, namme, namme, nam! Jeg eeeeeelsker et godt rugbrød fyldt med spændende kerner, og som knaser lidt i kanten. Det er simpelthen bare godt. Jeg tager mig desværre ikke særlig tit tid til at lave et helt fra bunden, fordi det tager så forbandet lang tid, men denne gang skulle det altså gøres! Så her er min opskrift på et rugbrød uden surdej (for lige at gøre det lidt let).

Godt kernerugbrød uden surdej 



DU SKAL BRUGE

225 g skårne rugkerner
350 g rugmel
250 g hvedemel
1/2 dl hørfrø
1/2 dl solsikkekerner
1/2 dl græskarkerner
3 dl vand
500 ml A38
50 g gær
2 tsk salt
1 tsk mørk sirup

Fremgangsmåde

  1. Kog vandet i en elkedel og hæld det over rugkerner, solsikkekerner, hørfrø og græskarkerner. Det skal trække i ca 5. minutter

  2. Lad det køle af og tilføj A38  

  3. Rør gæren ud i blandingen 

  4. Tilsæt de resterende ingredienser og rør det til en ensartet og blød dej 

  5. Kom dejen i en brødform med bagepapir eller i en silikonebageform   

  6. Glat dejen ud med en våd grydeske, så den får en flot overflade 

  7. Lad dejen hæve tildækket på et lunt sted i ca 1 time (min radiator er super god til hævning!) 

  8. Efter hævningen gøres overfladen våd igen, og du kan nu drysse sesamfrø eller andet lækkert oven på (ikke et must)

  9. Bag dit rugbrød i ca 1 time ved 200 grader på den nedeste rille i ovnen 

  10. Efter bagning tages brødet forsigtigt ud af formen og køler af på en rist 

Konklusion 
Som sagt, så er der virkelig intet bedre end nylavet og hjemmebagt rugbrød. Mhhhmm. Men ja, det tager et godt stykke tid at lave, og det kan også blive en dyr fornøjelse i forhold til Rema's rugbrød til 5,50. MEN DET ER DET VÆRD! Punktum.

Mit rugbrød står og nyder udsigten 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar