fredag den 14. november 2014

Luftige chaiboller

"Smugstart på juletid"

Bare rolig, jeg har det ligesom dig (måske). Jeg vil heller ikke starte på julen før tidligst d. 1. advent, meeen der kunne jo godt komme en andesteg og et strejf kanel i maden, uden det skal minde alt for meget om en for tidlig jul. Så dermed har jeg lavet disse chaiboller, som har en smule kanel og kardemomme i dem ... Men hvis det skal være helt rigtigt, så er begge disse krydderier faktisk "lovlige" hele året rundt. Men når det nu er november, og julen nærmer sig, så kan de sagtens give associationer til brunkager og andet godt. Mums siger jeg bare!



DU SKAL BRUGE

4 dl chai the (lillefingervarm dvs. 37°)
25 gær
1 tsk kardemomme (kan undlades)
2 tsk kanel
20 g smeltet smør
½ tsk salt
1 dl natural yoghurt
150 g grahamsmel (kan udskiftes med alm. hvedemel)
380 g hvedemel

Pynt 
1 drys kanel



Fremgangsmåde

  1. Rør gæren ud i den lunkne the og tilsæt kardemomme og kanel

  2. Rør igen og kom smeltet smør, salt og yoghurt i 

  3. Kom alt grahamsmelet i og tilføj dernæst hvedemelet lidt af gangen. Her er det muligt, du enten skal bruge lidt mere eller mindre (se konklusion)

  4. Ælt dejen i ca. 10 minutter på et meldrysset bord

  5. Kom dejen tilbage i skålen og lad den hæve i ca. 1 time

  6. Efter hævningen rulles dejen til to pølser, som hver deles i 6 stykker 

  7. Læg stykker på to bageplader og lad dem hæve igen i 45 min. 

  8. Pensel brødet med vand, mælk, smør eller lignende og drys med kanel eller andet godt på toppen 

  9. Bag dine boller i ca. 20 minutter midt i ovnen ved 225 grader (varmluft 200) 

  10. Efter bagning skal de køle på en rist, inden de spises

Lækker og smidig dej

Konklusion 
Angående mel-mægden, så målte jeg 375 g på min vægt og tilføjede en smule efterfølgende, da jeg æltede dejen på bordet. Så jeg vil foreslå, at du gør det samme. Dejen skal være en smule våd, men den skal jo heller ikke hænge alt for godt fast i fingerne eller bordet. 
Angående smagen, så smager de rigtig dejligt både af kardemomme og kanel, så jeg vil helt sikkert råde dig til at komme begge dele i. Og hvis du gerne vil have ekstra knald på smagen, så kom det dobbelte i! (det vil jeg gøre næste gang) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar