mandag den 14. marts 2016

Gulerod&banan muffins uden sukker eller fedtstof

"Blend det hele sammen også er der muffins"

Jeg er blevet lidt afhængig af vores "Nutribullet", som er en sindsyg hurtig og effektiv blender. Den koster også 1000 kr., men den har latterlig meget tilbehør og kan blende gulerødder eller andre hårde grøntsager på få sekunder. Lækker maskine! I denne maskine er jeg begyndt at lege lidt med forskellige smoothies; gulerod og mango, rødbede og hindbær - og andre lækre sager. Da jeg skulle i seng igår, lå jeg og tænkte på, om man ikke kunne lave en smoothie og så tilføje et æg og lidt mel og bagepulver og forhåbentlig blive til en form for dej. Så det måtte jeg simpelthen prøve. Så den her opskrift er et forsøg, som jeg håber ender godt!

Et lækkert grøntsagsmarked jeg stødte på i New York

Jeg ender tit med at have en masse "spild" grøntsager i mit køleskab, som enten bliver bløde og kedelige eller simpelthen mugner. Det er bare surt. Så jeg tror, jeg vil gøre det til en vane, at blende grøntsagerne lige inden de bliver dårlige og bruge den blendede masse i forskelligt bagværk. Denne gang blev det så muffins.




DU SKAL BRUGE

4-5 små gulerødder (ca 130 g.)
1 moden banan
1 dl mælk
1 dl vand
3 spsk creme fraiche (gør dem dejlig bløde, men kan undværes)
1 æg
3 dl mel (bland almindelig med groft - fx 2 alm mel og 1 rugmel)
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
(evt 1 tsk vanilje)

Udstyr
1 blender
12 silikonemuffinsforme



Fremgangsmåde

  1. Tænd ovnen på 200 grader (alm. ovn) 

  2. Blend banan, gulerødder, mælk, vand, creme fraiche og æg sammen 

  3. I en anden skål blandes mel, bagepulver og salt (og vanilje) 

  4. Hæld indholdet fra blenderen ned i melblandingen 

  5. Rør det forsigtigt rundt med en dejskraber til det er helt blandet 

  6. Klargør silikonemuffinsforme (ikke papir!) og kom blandingen deri 

  7. OBS dejen er meget flydende! Brug en suppeøse til at fylde formene op - de må gerne fyldes til kanten

  8. Bag dem i ca. 20 minutter 

  9. Lad dem aflkøle helt inden de tages ud af formen og serveres 

Konklusion
Jeg var godt nok lidt nervøs, da jeg havde blandet min "smoothie" ned i melet, for det var pludselig en meget flydende masse, jeg stod med. Men det hele endte heldigvis godt! De blev fine og høje og faldt ikke sammen, som jeg var bange for. De blev også meget bløde og smelter i munden, når man bidder i dem. Det er bare dejligt! Med lidt kokos og appelsinskal på toppen savner man slet ikke fedt eller sukker.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar