fredag den 25. oktober 2013

Cookies m. dadler og ingefær

"Dette er blot en prøve mine damer og herrer"

Ja, noget skal der jo ske, når man er kedelig og syg og faktisk ikke kan særlig meget uden at blive træt og forpustet. Øv, øv. Jeg prøvede derfor at eksperimentere lidt i køkkenet, hvilket resulterede i disse cookies. Jeg synes selv, at de blev lidt for bløde i midten så næste gang, skal der vist lidt mere mel i eller mindre smør, vil jeg mene. Dette tager min skrevne opskrift højde for, så hvis dine cookies (efter denne opskrift) også bliver lidt spøjse, så er det nok ikke pga. mel- eller smørindholdet. Men prøv en gang for smagen fejler ingenting, den er faktisk næsten vanedannende.

Cookies m. ingefær, dadler og hvid chokolade



DU SKAL BRUGE (til ca 18 stk.)

100 g smør
½ dl sukker
1 æg
1,5 dl mel (jeg brugte knap 1 dl)
1 dl mandelmel (eller havregryn)
½ tsk bagepulver
½ tsk vanilje(sukker)
½ tsk salt
50 g hvid chokolade
2 spsk syltet ingefær
6 friske dalder uden sten

Fremgangsmåde
  1. Hak dadler, ingefær og hvid chokolade i mindre stykker

  2. Pisk smør og sukker grundigt sammen 

  3. Rør ægget i 

  4. Hæld alle de tørre ingredienser i blandingen + dalder og ingefær

  5. Rør forsigtigt rundt med en dejskraber 

  6. Tilføj hvid chokolade og rør forsigt igen 

  7. Sæt små klatter på en bageplade med en spiseske og bag dem i en 200 grader varm ovn i ca. 8 minutter

  8. Lad dem køle lidt af på køkkenbordet og server! Mums!    
Konklusion
Som sagt blev mine en anelse bløde i midten, men smagen var super lækker, og der behøves ikke mere en ½ dl sukker i denne potion, da dadler er meget søde i sig selv, og derfor hjælper med til at søde småkagerne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar