tirsdag den 15. oktober 2013

Lakselasagne

"Fisk er godt, sund og død'lækkert!"

I aften ville jeg lave noget lækkert aftensmad til mine forældre, og de er begge to helt vilde med fisk ligesom mig selv. Min far er godt nok ikke så pjattet med det italienske køkken, men nogle gange må man bevæge sig lidt ud på ukendt grund og prøve noget nyt. Jeg fandt en lakselasagne på hjemmesiden 2 gange om ugen, hvilket har givet mig inspiration til at lave min egen udgave. Her får du den:

Lækker lakselasagne med spinat 

DU SKAL BRUGE (til 4 personer)

450 g frossen spinat
5 dl minimælk
2 spsk maizenamel
150 g revet ost (vælg din favorit - jeg brugte en fedtfattig mozzarella)
450 g laksefilet
4 tomater
12 lasagneplaner evt. m. fuldkorn
Rasp
Salt og peber
Paprika (eller hvad du bedst kan lide)



Fremgangsmåde
  1. Tændovnen på 200 grader

  2. Klargør laksen: fjern skin og eventuelle ben og skær den ud i store tern 

  3. Kom spinat i en gryde og tø det op

  4. Når spinaten er klar, kommes 4 dl mælk i gryden

  5. Den sidste dl mælk blandes med maizenamel og røres i spinatblandingen 

  6. Kog saucen i ca 2 minutter

  7. Tilsæt 100 g af den revet ost og rør rundt til det smelter 

  8. Smag saucen til med salt, peber og paprika

  9. Tip: smør et ildfastfad og kom rasp på - Så er fadet meget nemmere at rengøre efterfølgende. 

  10. Fordel lagvis i et ildfastfad: spinatsauce, laks, tomat, lasagneplader osv. Øverst kommes revet ost og rasp. 

  11. Bag lasagnen i ca. 30 minutter  
Konklusion
Lakselasagne er altid en vinder, og denne opskrift er ikke en undtagelse. Dog kom jeg for lidt salt i, så det vil jeg huske næste gang. Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar