lørdag den 2. november 2013

Risotto m. græskar og chorizo

"Jeg er bare helt tosset med orange mad!"

I aften får jeg nogle søde piger fra mit studie på besøg, og de satte mig automatisk på madlavningstjansen, men det er jeg nu ikke ked af. Madlavning er jo skønt! Især når det kan laves til nogen, som sætter pris på det og går glade og mætte fra bordet. Til denne lejlighed lader jeg det orange tema fortsætte, da jeg vil lave risotto med et hokkaido græskar og en spicy chorizo pølse.

Orange risotto med hokkaido & chorizo


DU SKAL BRUGE til 3-4 personer

½ hokkaido
1 løg
3 fed hvidløg
2,5 dl risottoris (kan du købe til ca. 18 kr. i Netto)
1 dl hvidvin
1 liter grønsagsbouillon
200 g hel chorizo pølse (kostede 20 kr. i Føtex)
Ca. 1 dl parmesan (koster også 20 kr. i denne uge i Føtex)
Ca. ½ dl skyr
Salt og peber

Ingredienser

Fremgangsmåde
  1. Start med at lave en græskarpuré ligesom fra mine græskarmuffins (link)

  2. Skær løg og hvidløg i små tern 

  3. Steg løgene i olie i en stor gryde i få minutter, uden det tager meget farve

  4. Risottoris kommes i gryden og svitses med løgene i et øjeblik, hvor du så tilsætter hvidvin og lader det koge helt ind 

  5. Kog 1 liter vand og kom 2 grønsagsbouillon terninger derned 

  6. Hæld din bouillon på risene lidt ad gangen (ca 1 dl af gangen) og lad det koge ind

  7. Risene skal være møre men stadig med en smule bid   

  8. Lige inden risene er klar tilføjes chorizo skåret i mundrette stykker. Lad det simre med i nogle minutter.

  9. Tilsæt græskarpuré og rør rundt. Smag til med salt og peber 

  10. Kom revet parmesan og skyr ned i risottoen og smag evt. til igen. Jeg tilsætter skyr i min risotto, da det giver retten en dejlig cremet konsistens, også er det et sundere alternativ end fx. mascarpone (kan evt undlades, men så bliver den ikke helt så cremet)

  11. Retten er nu klar til servering

Konklusion 
Jeg synes, denne ret blev rigtig god, og det samme gjorde mine veninder. Den er ikke 100% studievenlig, da der både skal den lidt dyre parmesan i også hvidvin, men det sker, at begge dele kommer på tilbud, også er det jo bare med at slå til. Min risotto blev kogt lige lidt for længe, så risene mistede sit bid, men smagen var stadig rigtig dejlig.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar