tirsdag den 10. juni 2014

Falafel på studiebudget

"Perfekt til udendørsspisning!" 

Jeg skylder alle en stor undskyldning for, at jeg ikke har været så aktiv herinde i et godt stykke tid. Eksamen presser på, og det gør den skam stadig. Dog må jeg også igang igen, og jeg håber, at jeg finder på en masse nye opskriftsideer i løbet af sommerferien.

Her er min opskrift på falafel, som jeg serverede i hjemmelavede pitabrød til en super hyggelig tøseaften, som jeg holdte i sidste uge. De var en stor succes, og derfor må jeg hellere få opskriften delt. Her kommer den:

Falafler 



DU SKAL BRUGE

2 dåser kikærter (dem fra Budget koster 6,50 kr.)
2 små løg
1 knust fed hvidløg
1 bundt persille
2 stk revet rå kartofler
3 tsk spidskommenpulver
3 tsk korianter pulver (disse krydderier kan købes i Søsterne Grene eller Tiger for få kroner)
1 tsk salt
1-2 tsk sambal oelek/chili pasta
2 spsk citronsaft
1 dl havregryn
4 æg

Tilbehør
Stavblender
Olie til fritering (gerne raspolie)



Fremgangsmåde 
  1. Start med at gøre alting klar til blendning - find ingredienserne frem, riv kartofler, pil løg og hvidløg, opvej havregryn, hak persille

  2. Hæld væsken fra kikærterne og kom dem i en stor skål (jeg brugte min 3 liters Margrethe skål)

  3. Tilsæt løg, hvidløg, krydderier, revet kartoffel, citronsaft, havregryn, chili og æg 

  4. Blendt det hele rigtig godt sammen og undgå klumper 

  5. Til sidst tilføjes hakket persille

  6. Hvis du synes din dej er for fugtig tilsættes der mere havregryn

  7. Sæt en gryde med olie (ca. en halv liter) på et blus og varm det op. 
    1. TIP: Du kan tjekke om din olie er klar til fritering ved at stikke enden af en tændstik derned (den ende af træ og ikke af svovl). Hvis det bobler omkring den, er olien klar. 

  8. Form dine falafler med en spiseske ligesom ved frikadeller og sænk den langsomt ned i den varme olie 

  9. Jeg gav mine omkring 4-6 minutter i olien, men det kommer helt an på størrelsen. Prøv dig frem og smag gerne til undervejs 

  10. Brug en gaffel eller en hulske til at fiske dem op af gryden og placer dem på et stykke køkkenrulle på en dyb tallerken 



Konklusion
Jeg havde aldrig før lavet falafler før, men jeg må da sige, at de smagte uovertruffent! Friteringen var intet problem, da falafel-"dejen" selv samler sig nede i gryden. Jeg var lidt nervøs for, at de små falafel kugler ville klister sammen dernede, men det gjorde de slet ikke. Så det var en stor succes, og pigerne var også helt vilde med dem. 



.... Ekstra opskrift.... 

Hvedepitabrød 



DU SKAL BRUGE - til 6 stk 

3 dl lunken vand
25 g gær 
1 tsk salt
2 spsk olivenolie 
1 spsk sukker
400 g hvedemel (ca.)



Fremgangsmåde
  1. Opløs gær i de 3 dl lunken vand

  2. Tilsæt sukker, salt og olie 

  3. Kom melet lidt i af gangen til dejen bliver fast uden at være for hård

  4. Drys mel ud på køkkenbordet og ælt dejen i 5-10 minutter til den får store luftbobler 

  5. Lad dejen hæve i en time 

  6. Efter hævning skæres dejen ud i 6 lige store stykker 

  7. Rul dem til boller og tryk dem flade (ca 1-2 cm) 

  8. Varm ovnen op til 250 grader og lad brødene efterhævne under et rent hviskestykke imens

  9. Bag tre pitabrød af gangen 

  10. Bag brødet i 2 minutter på den ene side og vend dem og bag i 2-3 minutter mere på den anden side (hold øje med dem og kend din ovn - de skal evt. have længere tid) 

  11. Lad dem afkøle på en rist efter bagning 


Konklusion
Lad mig bare sige, at de er perfekte til falafel! Mums. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar