onsdag den 9. juli 2014

Grov frøsnapper

"Sommer og sødt brød" 

Puuuuuuuha, det er varmt i lille Danmark for tiden, men selv det holder ikke bagerlysten tilbage. I denne omgang får du en opskrift på søde og lækre frøsnappere lavet med fuldkornsmel og den syndige remonce. Jeg har fundet opskriften på 'bagværksbloggen' BRØDET, som er fyldt med en masse forskellige opskrifter på utrolig lækkert bagværk. Den fortjener et kig forbi. Men her kommer så min forklaring på hans opskrift:

Grove frøsnappere 


DU SKAL BRUGE

75 g smør
1 dl mælk
40 g gær
1/2 tsk salt
50 g fuldkornshvedemel
250 g hvedemel

Pynt
Ca en håndfuld blå birkes
Ca en håndfuld sesamfrø

Fyld: remonce
125 g smør
4 spsk sukker

Så skal dejen rulles ud!


Inden bagning

Fremgangsmåde - til 8 stk 

  1. Start med at smelte smøret i din mikroovn eller i en gryde 

  2. Lad din smørpakke stå ude, imens du laver din dej, da den skal være blød til remoncen 

  3. Køl det smeltede smør lidt af inden mælken kommes i 

  4. Hæld smør og mælk ned i en stor skål (jeg brugte min 5 liters Margrethe skål) 

  5. Udblød gæret deri og rør rundt

  6. Tilsæt salt og melet og rør rundt til det bliver en jævn dej

  7. Nu skal dejen æltes i ca 5 minutter, og det er her den store skål kommer til nytte: - Jeg fandt det nemmest at ælte dejen nede i skålen og op ad siderne på skålen. Det gjorde dejen let og smedig. 

  8. Efter æltning drysses bordet med mel, og dejen rulles ud til en aflang firkant, som skal være ca 3 mm tyk

  9. Sørg for at dejen ikke klistre til bordet ved at holde den i bevægelse og ved at have nok mel på bordet

  10. Nu blandes remoncen: kom sukker sammen med den bløde smør og ælt det sammen med hænderne. Sådan fandt jeg det nemmest. 

  11. Smør din remonce på dejfirkanten. Det virker som en stor portion, og du kan også lave den lidt mindre, men når man skal synde, så kan man lige så godt give den hele armen! 

  12. Drys birkes og sesamfrø udover dejen 

  13. Nu foldes den ene halvdel hen over den anden med dejskraberen (se billede)

  14. Skær dejen ud i aflange stykker (jeg fik 8 stk) 

  15. Kom lidt vand på hvert stykke (fingerne kan sagtens bruges her) og drys mere birkes og sesam ud over

  16. Vrid hver stykke dej to gange (ligesom når du vrider et vådt stykke tøj eller ligende) og sæt dem på en bageplade med bagepapir 

  17. Kom igen birkes og sesamfrø på 

  18. Sæt frøsnapperne til hævning i ca en time 

  19. Efter hævning sprøjtes eller pensles brødet med vand og kommes i ovnen ved 200 grader i ca 18 minutter (hold øje med dem)

  20. Når de er bagt færdige kommes de på en rist og køler af. Velbekomme! 

Når dejen skal foldes 

Konklusion 
Jeg er helt overvældet over, hvor nemt dette var at lave! Jeg ved godt, at det er en opskrift på 20 punkter, men det var simpelthen kun for at skære processen helt ud i pap. De tager ikke meget mere end 20 minutter at klargøre inden hævning og bagning. Derudover så smager de viiiirkelig godt! Den grove mel giver lige lidt mere at tygge på, hvilket wienerbrød godt kan mangle ind i mellem synes jeg. Men jeg synes, du skal prøve dem, og tak til BRØDET for en super skøn opskrift.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar