mandag den 29. september 2014

Osteboller

"Jeg æææælsker, ælsker ååst" 

Min gode veninde og jeg er åbenbart begyndt at holde Store Bagedag hver 3. mandag, så vi kan nyde noget lækkert hjemmebag i frokostpausen på uni. Denne gang lavede vi rugbrødspølsehorn endnu engang (de smager også suuuuper godt!) og en omgang af disse osteboller. Det er såmænd bare en almindelig omgang hvedeboller med en bunke ost på toppen. Prøv det selv:





DU SKAL BRUGE

50 g gær
4 dl lunken vand
1 tsk salt
1 tsk sukker
1 spsk olie
1 dl skyr
2 dl havregryn
500 g hvedemel (ca.)
100 g revet ost



Fremgangsmåde

  1. Opløs gæren i vandet 

  2. Tilsæt salt, sukker, olie, skyr og havregryn og rør rundt

  3. Kom melet i lidt af gangen til du ikke kan røre rundt i dejen længere 

  4. Drys mel på bordet og ælt dejen til den er smedig og galt 

  5. Sæt dejen til hævning i ca 1 time 

  6. Efter hævningen formes 10-15 lige store boller

  7. Tryk et hul i toppen af bollen med to fingre og kom revet ost i 

  8. Sæt bollerne til efterhævning i ca 20 min. på en bageplade med bagepapir 

  9. Herefter pensles bollerne med mælk (eller andet) og bages ved 200 grader i 15-20 minutter til de er gyldne og osten er smeltet 

Her står jeg og leger i køkkenet

Konklusion 
Det blev nogle super skønne og luftige osteboller! Dog tænkte jeg lidt for meget på sundheden og købte en light mozzarella, som ikke smager af det helt store, hvilket virkelig var en skam. Næste gang  bliver det med en revet pizzaost eller frisk mozzarella.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar