mandag den 29. september 2014

Soyabønne Calzone

"En... bønnepizza??" 

Jeps! Du læste helt rigtigt! Som jeg tidligere har nævnt i min opskrift på Soyabønne lasagne, så er jeg blevet meget interesseret i dette smarte kødalternativ - Soyabønnen! Produktet hedder Soy4you og er en granuleret soyabønne. Det er super smart, for det kan holde sig længe, kan opbevares udenfor køleskabet og tager ingen tid at tilberede. Derudover kan det købes i mange supermarkeder nu fx Føtex, Kvickly og Rema1000. Jeg har nu lavet en indbagt pizza med en soyabønnesauce og spaghetti, og den smagte rigtig dejligt. Du får opskriften her:

Soy4you Calzone




DU SKAL BRUGE

Pizzadej
15 g gær
2,5 dl lunken vand
1 knsp sukker
1 tsk salt
1 spsk olivenolie
400 g italiensk pizzamel (koster 5 kr. i Netto)

Soyabønnesauce
1 løg
2 fed hvidløg
1/2 peberfrugt
100 g champignon (kan undlades)
2 gulerødder
1 pastinak (eller en gulerod mere)
125 g lys Soy4you
1 dåse hakket tomater
2 spsk tomatpuré
3 dl grønssagsbouillon
2 tsk oregano
Salt og peber

Fyld 
Spaghetti

Fremgangsmåde - Pizzadej 


  1. Opløs gæren i vandet

  2. Tilsæt sukker, salt og olivenolie

  3. Herefter tilsættes melet lidt af gangen, indtil dejen er sammenhængende 

  4. Kom dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem 

  5. Sæt den til hævning i ca. 1 time 



Fremgangsmåde - Soyabønnesauce 

  1. Start med at hakke løg og hvidløg og skær peberfrugt, gulerødder og pastinak ud i 1x1 cm tern

  2. Svits løgene til de er bløde og tilsæt de resterende grønsager 

  3. Rør rundt et par gange og tilsæt så tomatpuré, hakket tomater, bouillon og Soy4you 

  4. Lad det koge sammen i ca. 10 minutter 

  5. Smag det efterfølgende til med oregano og salt og peber 




Fremgangsmåde - Spaghetti og foldning 

  1. Kog din spaghetti efter anvisningen på posen 

  2. Køl det lidt af  

  3. Rul din pizzadej ud til en stor cirkel på et meldrysset bord 

  4. HUSK! Sæt dejen på en bageplade med bagepapir NU! (jeg glemte det... og havde et kæmpe problem, da jeg skulle flytte min calzone... Meget dumt af mig...) 

  5. Kom soyasauce på den ene halvdel af cirklen og kom spaghetti ovenpå 

  6. Fold den anden halvdel over og tryk den i kanterne 

  7. Drys evt med ost 

  8. Bag din calzone ved 250 grader i 10-15 minutter 


Konklusion 
Jeg er så lykkelig over, at dette produkt er blevet opfundet. Det er simpelthen skide smart, og som sagt så tager tilberedningen ingen tid. Det skal ikke steges igennem eller koges særlig længe sammen med saucen, som hakket kød skal. Det kan bare blandes sammen med sauce og grønsager og WUPTI så er der "kødsauce". Men næste gang jeg laver en indbagt pizza, vil jeg også komme revet ost ind i pizzaen - Dog smagte den rigtig dejligt alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar