tirsdag den 7. oktober 2014

Soyabønneforårsruller

"Kinesisk stemning i køkkenet" 

Når du læser ingredienserne igennem til disse forårsruller, må du tro, at jeg er blevet fuldstændig soyabønnebims! Men det skal lige tilføjes, at jeg faktisk ikke selv har lagt mærke til, at jeg både har granuleret soyabønner, edamame soyabønner og flydende soya sauce i mine ruller. Det er jo helt tosset, men det smagte virkelig godt. Den soyabønnesauce, som jeg brugte i disse forårsruller er en rest fra min soyabønne calzone, men du får alligevel fremgangsmåden til, hvordan du kan lave den helt fra bunden.




DU SKAL BRUGE - til 8 stk

Basis soyabønnesauce 
60 g lys Soy4you (ca. 1/2 pose)
2 dl grønsagsbouillon
1 spsk sambal oelek sauce (chili pasta)
3 spsk tomatpuré
1 spsk oregano
1 spsk limesaft
1 spsk soya sauce
Salt og peber

Grøntsager til soyabønnesauce (du kan selv vælge, men her dem, hvad jeg brugte) 
1 lille løg
2 fed hvidløg
1 gulerod
4 forårsløg
1 håndfuld edamane bønner (kan købes billigt på frost)
1/4 rødpeber
1 håndfuld glasnudler/risnudler

Forårsrullepakning 
8 stykker forårsrulledej (jeg brugte denne her)
Vand
Olie til stegning

Tilbehør 
Soya sauce
Sød chili sauce

Soy4you har fået sin egen plads i mit køkkenskab

Fremgangsmåde - soyabønnesauce + grøntsager 


  1. Start med at rengøre grøntsager og pil edamame bønnerne 

  2. Hak løg og hvidløg og skær peberfrugt, gulerødder og forårsløg ud i 1x1 mm tern

  3. Svits løgene til de er bløde og tilsæt de resterende grøntsager 

  4. Rør rundt et par gange og tilsæt så tomatpuré, chilipasta, bouillon og Soy4you 

  5. Lad det koge sammen i ca. 10 minutter, imens du klargører glasnudlerne ved at hælde kogende vand over dem i en skål 

  6. Tilføj nudlerne til saucen og smag det til med oregano, limesaft, soya sauce og salt og peber 



Forårsrullepakning


  1. Læs på pakken og optø forårsrulledejen efter anvisning (min dej skulle optø i 15 minutter) 

  2. Efter optøning tages de ud af pakken og lægges på et skærebræt med et fugtigt viskestykke ovenpå 

  3. Pil forsigtigt den øverste dejplade af og læg den på et andet skærebræt

  4. Stil en lille skål med vand klar ved siden af  

  5. Kom en skefuld soyabønnesauce på et hjørne af dejen og fold den ind over. Kom vand på kanterne med en finger og fold de to sider ind over. Fold den til en stram rulle og lim dejen fast til sidst med vandet (se billede)

  6. Fortsæt med resten 


Stegning 

  1. Kom rapsolie i en mellemstor gryde. Den skal være ca 1/4 fyldt 

  2. Varm olien op

  3. Tjek om olien er varm nok med enden af en tændstik (se billede)

  4. Sænk én rulle ned af gangen med en hulske

  5. Lad den fritere, til den er gyldenbrun 

  6. Efter friteringen lægges forårsrullen på en tallerken med køkkenrulle for at dryppe af 



Spisning

  1. Servér forårsrullerne med soyasauce og sød chili sauce og evt en salat 



Konklusion
Jeg elsker simpelthen forårsruller, og disse ruller er super lækre og sprøde. Det er ikke en sund aftensmad eller snack, men ind imellem må man gerne forkæle sig selv lidt, og jeg synes, disse "vegetarforårsruller" er en rigtig god måde at gøre det på. De tager en smule tid at lave, og hvis du ikke har en rest soyabønnesauce, så giver det også en del opvask, men det er virkelig besværet værd. God fornøjelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar