søndag den 19. april 2015

Nem chokoladekage

"Den traditionelle dele-ud-til-arrangementer-kage" 

Jeg er medlem af et hyggeligt uni-samfund kaldet Vejledningsnetværket, hvor jeg sørger for at reklamere for vores arrangementer og bage kager hertil. Denne gang vil jeg servere en lækker og blød chokoladekage! Men for at være helt ærlig, så er jeg ikke helt på toppen i dag (jeg fik vist en øl eller to for meget igår..), og derfor må den her kage gerne være lidt nem at lave. Det er første gang, jeg afprøver denne opskrift, som jeg har fundet på ud fra min tidligere opskrift på fødselsdagschokolademuffins. Her kommer den i "kageudgave":



DU SKAL BRUGE

5 dl hvedemel
1 dl usødet kakaopulver
100 g hakket chokolade
1 spsk bagepulver
1 tsk natron
1,5 tsk vaniljesukker
1 knsp salt
1,5 dl sukker
2 æg
2 dl mælk
1 dl creme fraiche (ellers brug mælk igen)
1 dl neutral olie



Fremgangsmåde

  1. Tænd ovnen på 200 grader 

  2. Find en stor skål frem og bland alle de tørre ingredienser inklusiv hakket chokolade sammen deri

  3. Find en anden skål frem og pisk æg, mælk, creme fraiche og olie sammen  

  4. Hæld æggeblandingen ned i den anden skål

  5. Rør forsigtigt massen sammen til det en ensformig dej 

  6. Kom kagedejen i en rugbrødsform (eller en lille bradepande) i silikone eller med bagepapir i 

  7. Bag kagen i ca. 20-25 minutter til den er fast 

  8. Ta først kagen ud af bageformen til den er helt kold, ellers vil den sandsynligvis knække 



Konklusion
Kagen er super lækker og blød. Jeg tror, hemmeligheden ligger i den dl. creme fraiche, jeg kom i dejen. Den bliver nok også blød nok, hvis du ikke har creme fraiche i køleskabet, men prøv evt at tilsætte noget yoghurt (også gerne med smag), skyr, kernemælk eller anden neutral mælkeprodukt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar