mandag den 31. august 2015

Pirogger med cream cheese

"Back to reallity!" 

Jeg har haft en helt fantastisk sommerferie! Den har været fyldt med skønne oplevelser og ture både til New York, Miami Beach, Skagen og Göteborg. Også har jeg brugt min ferie sammen med de mennesker, jeg holder aller mest af. Hvad mere kan man ønske sig?
Men ja, i morgen starter virkeligheden, og jeg må tilbage på skolenbænken igen igen. Dog denne gang starter jeg på en helt ny skole og til og med i en ny by. Aalborg Universitet. Jeg skal læse min kandidat om it, læring og organisatorisk omstilling. Ja hold nu op en lang sætning.... Men jeg glæder mig utroligt meget til at komme i gang og sætte ild i noget helt nyt. Det skal nok blive spændende.

Derfor må jeg også i gang med at lave madpakke tilbehør igen. Jeg er så heldig, at min kæreste bor i Aalborg, og han har givet mig lov til at hænge ud i hans lejlighed, når jeg skal i skole. Jeg vil derfor også gerne være lidt sød ved ham og bage en masse lækre ting til ham og mig. Derfor er min sidste dag i sommerferien afsat til en lang bagedag. Jeg har 4 kilo mel, 2 pakker gær og en masse forskellige former for fyld, så nu er det bare at komme i gang!

Mit første forsøg på at lave et lækkert madpakke tilbehør er disse Pirogger med cream cheese. Philadelphia ost er på tilbud i Fakta i denne uge til kun 10 kr.! Så det er oplagt at lave noget med det.



DU SKAL BRUGE - 20 stk. 

Pirog dej
25 g gær
3 dl lunken vand
3 spsk creme fraiche
3 spsk neutral olie
2 tsk sukker
1 tsk salt
3 dl rugmel
Ca. 5 dl hvedemel

Pirog fyld
6 spsk creme fraiche
200 g cream cheese (min var med sweet chili)
1/2 fint hakket peberfrugt
Evt revet ost
Lidt citronsaft (kan undlades)
Salt og peber

1 æg til pensling



Fremgangsmåde - dejen

  1. Opløs gæren i vandet 

  2. Tilsæt creme fraiche og olie og rør rundt 

  3. Kom rugmel og salt i og rør igen 

  4. Tilføj hvedemelen lidt af gangen til dejen er fast (jeg kom 4 dl i) 

  5. Drys mel på dit køkkenbord og ælt dejen i ca. 5 minutter

  6. Lad den ligge på bordet og hæve i 1 times tid med et rent hviskestykke over sig 
Når kæresten ikke har en kagerulle i huset, må man være kreativ. Tak Smirnoff. 

Fremgangsmåde - fyld
  1. Bland creme fraiche, cream cheese, revet ost og peberfrugt sammen 

  2. Smag den til med citronsaft og salt og peber, hvis du finder det nødvendigt 

Fremgangsmåde - afslutning
  1. Efter hævningen rulles dejen ud til den er ca 5 mm tyk

  2. Tryg dejen ud med en skål på ca 13 cm 

  3. Kom cirklerne på en bageplade med bagepapir

  4. Smør fyldet på den ene side - ca. 1 spsk på hver cirkel

  5. Fold den anden side af cirklen oven på den anden 

  6. Tryg siden sammen med en gaffel og pensel den med æg

  7. Bag piroggerne ved 180 grader varmluft i ca 20 minutter

  8. Efter bagningen afkøles de og opbevares i en lufttæt beholder


Konklusion 
Hold nu op, hvor er pirogger undervurderet. Jeg er helt tosset med dem, og du kan komme hvad som helst ind i dem. Disse med cream cheese, som jeg har lavet, smager også super dejligt. De har en god neutral smag, så du kan faktisk komme, hvad som helst i cream cheese blandingen for at give den dit eget touch. Jeg kom en lille smule chili sauce i for at give det lidt ekstra smag. Det har jeg ikke skrevet i opskriften, fordi jeg synes, du skal have chancen for at finde din egen smag. Held og lykke med det! Du vil ikke fortryde det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar