søndag den 8. november 2015

Foccacia brød på røremaskine

"Et hvidt brød med en masse olie i - det er bare guf"

Beklager søde læser, men ind i mellem er det simpelthen også nødvendigt at lave et brød med hvidt mel og olie i. Og især når det er sådan et lækkert brød som foccacia. Jeg har lånt 7 bøger om kager og brød på Aalborg bibliotek og efter noget research gik det op for mig, at der er mange forskellige meninger om, hvordan et foccacia brød skal laves. Så nu vil jeg også gerne give min vision.



Jeg har især kigget meget i Mette Blomsterberg's skønne klassikere og Meyer's bog om brød, og de påpeger begge to, at tippo 00 mel er bedst i denne form for brød. Her er jeg helt enig. Måske sidder du derude og bliver nervøs for, om denne mel er voldsom dyr eller svær at støve op i et almindeligt supermarked. Begge dele er forkert. Jeg fandt 1 kg tippo 00 mel i min lokale Netto til blot 10 kr., og du kan sørme også købe dem til 5 kr., hvis du kun skal bruge 500 g. (hvilket du skal i denne opskrift).



DU SKAL BRUGE

Gærdej 
20 g gær
3,5 dl lunken vand
500 g tippo 00 hvedemel
2 tsk salt
2 spsk neutral olie eller oliven oile

Topping
En masse rosenmarin (frisk eller tørret)
1/2 dl olivenolie
2-3 spsk havsalt (alm salt kan også bruges)

Udstyr
1 røremaskine (eller vilde armmuskler)
1 ildfast fad på ca 25x21 cm



Fremgangsmåde 

  1. Start med at opløse gæren i vandet i din røreskål

  2. Mål ca 250 g tippo 00 mel af og lad maskinen røre det sammen på lav hastighed i ca. 2 minutter

  3. Kom olie, salt og det resterende mel i og kør i 2-3 minutter på lav hastighed igen 

  4. Kør herefter i 6 minutter på den høje hastighed til dejen er æltet godt sammen 

  5. Imens smøres et ildfast fad med smør eller olie 

  6. Hæld den æltede dej ned i fadet og lad den efterhæve i 30 minutter

  7. Kom olivenolie udover dejen og tryk huller i med fingerne (se noget af Meyers billede højere oppe)

  8. Drys rosenmarin og salt på

  9. Lad den efterhæve endnu engang i 30 minutter 

  10. Bag dit foccacia i ca. 35-40 minutter ved 220 grader (ikke varmluft, da dette vil gøre brødet tørt)

  11. Efter bagningen afkøles brødet på en rist  


Konklusion 
Hvis du er lige så heldig som mig og ejer en røremaskine, så er det her brød meeeeget nemt at lave. Uden røremaskine får du måske lidt sved på panden, men til gengæld får du et lækkert brød ud af det. Mit brød havde lidt besvær ved at komme ud af formen, så hvis du vil undgå det, så kom bagepapir i bunden af det ildfaste fad. Ellers havde det en lækker krumme og var dejlig luftigt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar