mandag den 18. januar 2016

Pizza med rodfrugttopping

"Nem måde at smule grøntsager ind i fastfood"

Vi har brugt lidt for mange af vores fælles penge i denne her måned, så jeg kiggede ind i køleskabet i dag, og tænkte: "Hmmmm, gad vide om man kan spise pizza med rodfrugter på..?" - Eftersom det er noget af det eneste, vi rigtig havde i køleskabet... Efter lidt søgning på nettet fandt jeg ud af, at jeg ikke var den første, der havde gjort forsøget, så jeg tænkte, at de døde vi nok ikke af.



Derudover er det en super smart måde at snige grøntsager ind i en ret, som ellers er fyldt med en masse usunde sager. Endvidere var denne ret meget billig (for mig ihvertfald), da jeg i forvejen havde en pose revet ost i fryseren og rodfrugterne i køleskabet. Derfra skal man faktisk kun købe noget tomatsauce til sin pizza og gær og mel til dejen. Jeg havde samtidig noget groft mel, som jeg valgte at  komme i pizzadejen - men det kan du undlade, hvis du vil lave den billigere (dog ikke sundere). Du kan evt smide lidt havregryn i for at give den noget mere fuldkorn.



DU SKAL BRUGE

Pizzadej 
1/2 pakke gær (25 g)
2 dl lunken vand
1 tsk salt
1 tsk sukker (kan evt undlades, men giver et mørkere look)
1 spsk olivenolie
1 dl rugmel
3 dl hvedemel (gerne tippo 00)

Rodfrugttopping 
1 rødbede
1 gulerod
1 kartoffel
1 pastinak
1 dl tomatsauce (køb den eller lav din egen)
1-2 store håndfuld revet ost
1 spsk oregano



Fremgangsmåde - 1 stor pizza eller 2 små 

  1. Opløs gær i vandet 

  2. Tilsæt rugmel også salt og sukker 

  3. Tilføj hvedemel og olivenolie lidt efter lidt 

  4. Brug evt en røremaskine til at ælte dejen på - ellers giv en ordentlig omgang æltning i ca 5 minutter med håndkraft

  5. Lad den hæve i 1 time 

  6. Mens dejen hæver skrælles rodfrugterne og skæres ud i papirtynde skiver (kan gøres med din almindelige kartoffelskræller). Opbevar skiverne i skåle med koldt vand 

  7. Efter hævningen rulles dejen ud til en stor pizza eller to små på et meldrysset bord (se billede)

  8. Kom den fine runde dej på et stykke bagepapir

  9. Smør tomatsaucen på og læg rodfrugterne ud på dejen i et blandet mønster

  10. Kom ost og oregano ovenpå

  11. Varm ovnen op på 225 grader (ikke varmluft!) - brug evt en pizzasten - ellers varm din bageplade op sammen med ovnen og bag din pizza på den

  12. Bag pizzaen i ca. 12 minutter til bunden er sprød, og osten er smeltet 



Konklusion
Jeg er i den grad overrasket. Hold nu op, hvor smager den her pizza godt! Inden jeg gik i gang, overvejede jeg faktisk at lave en ekstra pizza, hvis nu den her med rodfrugter var lidt for mærkelig. Men det var den ikke! Og man savner slet ikke kødet på pizzaen, fordi den bare smager så dejligt. Jeg overvejer faktisk at lave den en gang mere her i løbet af ugen. Den må du prøve!



    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar