torsdag den 4. februar 2016

Morgenmuffin

"Tænk fremad og få en nem morgenmad"

Jeg har en kæmpe bunke lektier, som ligger og venter på mig, men jeg har haft åndssvagt travlt i den her uge, så jeg trænger virkelig bare til en aften ugen studiet. Dette gav mig åbenbart lyst til at lave muffins - også kom jeg frem til den her opskrift. Her i weekenden skal jeg hjem og besøge mine forældre, så jeg havde en masse i køleskabet, som skulle bruges, så beklager, hvis du synes, der er mange skøre og forskellige ingredienser i. Hvis du fx ikke har creme fraiche, så kan du evt undlade det og komme mere mælk i, eller du kan erstatte det med en anden neutral yoghurt. Men ta et kig på opskriften og bliv inspireret.



DU SKAL BRUGE - 8 stk. 

1 æg
1 dl mælk
Saft fra 1 appelsin (2 kg koster 9 kr. i Netto lige pt)
3 spsk creme fraiche
1 dl rugmel
2 dl hvedemel
1/2 dl mysli eller havregryn
3 tsk sukker
1 tsk salt
1/2 tsk natron
1 tsk bagepulver
100 g blåbær (friske blåbær koster 10 kr. i Netto lige pt)
8 muffinsforme (silikone er anbefalet - koster omkring 12 kr i Søsterne Grene)



Fremgangsmåde

  1. Varm ovnen op på 200 grader og gør formene klar 

  2. Bland de tørre ingredienser + blåbær i en skål

  3. Bland de våde ingredidenser i en anden skål 

  4. Lav en fordybning i de tørre ingredienser og hæld det våde deri

  5. Bland det hele godt sammen med en dejskraber 

  6. Fyld formene med muffindejen 

  7. Bag dem i ca. 20 minutter 

  8. Lad dem køle af inden servering 

Konklusion 
Disse muffins er super gode, når du har en travl hverdag og skal have en hurtig og nem morgenmad, eller hvis du mangler en snack i løbet af dagen. De kan sagtens fryses ned og gemmes til en anden god gang. Derudover er smagen super dejlig, og hvis du er imod hvidt hvedemel eller sukker, kan begges disse ting skiftes ud med grovere mel og banan. Smagen bliver nok ikke helt den samme.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar