søndag den 31. juli 2016

Madskolens Tomatsuppe

"Mere madskole spam" 

Ja, jeg kan jo ikke lade være. Men jeg vil så voldsomt gerne dele denne madskoleopskrift med dig, da den faktisk smager utroligt godt - også skulle den også være nem at lave, da den jo netop er udformet til børn. Nu sidder du nok og tænker: "jamen ved du ikke det selv..?" og nej, det gør jeg faktisk ikke. Jeg har ikke været med til at lave tomatsuppen, for det var et andet madskolehold end mit (blåt hold), der lavede suppen til forældreaftenen, så den fornøjelse har jeg ikke haft endnu. Og da jeg fik den her til aftensmad, så var det faktisk rester fra madskolen, som jeg var så heldig at få med hjem. Dog har jeg ændret lidt på opskriften (surprise), men alt det kan du læse om her:




DU SKAL BRUGE 

2 løg
4 fed hvidløg
1 lille bundt frisk timian
1 lille bundt frisk basilikum
2 spsk ingefær
1 spsk olivenolie
4 dåser hakkede tomater
1/2 - 1 liter kyllinge suppe/bouillon
2 spsk paprika
2 tsk salt
1 tsk peber
4 spsk frisk ost
evt kogte kartofler som fyld

Fremgangsmåde 

  1. Pil løg og hvidløg og hak dem fint 

  2. Skyl de friske krydderurter og hak dem ligeledes (evt i en persillehakker) 

  3. Skræl ingefær og riv det på den fine side af rivejernet

  4. Varm olivenolie op i en stor gryde 

  5. Kom løg og hvidløg i gryden og steg dem, til de er gennemsigtige 

  6. Tilsæt krydderurter og ingefær og rør rundt 

  7. Tilføj hakkede tomater og kyllingesuppen. Du skal hælde kyllingesuppen i, til din suppe har den ønskede konsistens. Jo mere kyllingesuppe, jo tyndere bliver din tomatsuppe.  

  8. Skru ned for varmen, og når tomatsuppen koger, lader du den simre under låg i 15-20 minutter 

  9. Smag til med paprika, salt og peber 

  10. Blend suppen til sidst med en stavblender og kom frisk ost i lidt efter lidt 

  11. Server den med kartofler, croutoner (se fx mine rugbrødscroutoner) og purløg (mums) 



Konklusion
Som sagt så er det en super lækker suppe, og jeg har også rigtig meget lyst til at sige, at den er knald nem at lave ... meeeen jeg ved det jo ikke 100%. Dog når jeg selv sidder og læser opskriften, så burde det ikke volde dig de store problemer. Hvis du synes suppen bliver for dyr med både frisk timian og basilikum, så køb den tørre udgave eller undlad basilikum. Jeg ville ikke råde dig til at undlade timian, da den er med til at give en masse skøn smag. Held og lykke med den :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar