søndag den 31. juli 2016

Mormor mad: Farserede porrer

"God gammeldaws mad!"

Der er intet så godt som mormor mad, og engang imellem gør det ikke noget, hvis jeg kan præsentere noget, som er en bare en lille smule traditionelt. Jeg må ærligt indrømme, at jeg sjældent spiser frikadeller, karbonader eller lignede, selvom min kæreste måske ville sætte pris på, at det blev serveret noget oftere. Derfor må jeg sørge ærmerne op og forsøge mig i det gammeldaws køkken. Her får du opskriften på farserede porrer - altså en porre gemt i en frikadelle dej. Utrolig simpel og smagfuld.



DU SKAL BRUGE

500 g hakket svinekød
1 tsk salt
1/2 tsk peber
1 finthakket løg
1 æg
1,5 dl mel
1,5 dl vand
3 porrer
Et par gode håndfulde rasp
Smør eller magarine til stegning

Fremgangsmåde

  1. Bland svinekød og salt godt sammen i en skål 

  2. Tilføj peber, æg, løg, mel og vand og rør godt

  3. Sæt skålen i køleskabet til det skal bruges

  4. Skær porrerne ud i ca 6 cm lange stykker

  5. Kog dem møre i ca 5 minutter

  6. Læg dem på et stykke køkkenrulle og lad dem tørre og køle af inden farsen kommes på 

  7. Ta et stykke bagepapir og drys rasp derpå (1 håndfuld af gangen pr. porrer) (Se billede)

  8. Læg en frikadelle størrelse fars på og bred den ud med en våd dejskraber, (Se billede)

  9. Læg porren på og tryk farsen rundt om den 

  10. Tril den i raspen og fortsæt med de andre porrer

  11. Varm panden op med smørret og steg de farserede porrer først 2 minutter på hver side og derefter 5-7 minutter til de er gennemstegte 







Konklusion 
Mormor mad er lækkert, men fars er lidt irriterende ind imellem og kan være svær at stege helt igennem. Så sørg for at lave dine farserede porrer med lidt mindre fars, end jeg gjorde. For jeg synes godt nok, at de skulle lidt stege længe, og de havde lidt tendens til at blive sorte. Så brug en lille porre og sørg for at farsen kun lige når rundt om, så går det. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar