søndag den 15. september 2013

Gryderet med svinekød og chili

"Bladene skifter farve, mørket sniger sig ind over landet, og vinden bliver koldere. Det er tid til at trække i hjemmeskoene, putte sig under et hyggetæppe og vente spændt på en lækker og varm simreret" 


Ja, efteråret er ved at være over os, selvom vejret endnu viser sig fra sin gode side, så er jeg begyndt at forberede mig på det, som er på vej. Det kan man også sagtens, for butikkerne er fyldte med skønne sæson grønsager som hvidkål, alverdens rodfrugter, porre og lækre græskar til næsten ingen penge. Efteråret er den helt rigtige årstid at lave gryderetter på, så det gik jeg i sving med. 

Simre gryderet med svinekød og chili 

DU SKAL BRUGE:

1 løg
3 fed hvidløg
1 rød chili (med kerner hvis du er til den hotte udgave)
400 g svinekød i tern 
3 gulerødder
200 g hvidkål
200 g portobellosvampe (eller anden slags eller noget helt tredje) 
1-2 spsk tomatpuré
5 dl grønsagsbouillon 
1 laurbærblad (frisk eller tørret)
Salt og peber 

Tilbehør
Brød eller ris 


Trin 1:
Brun kødet af i en stor gryde. Hakket løg, chili og presset hvidløg kommes i gryden. Når løgene er blevet klare kommes hvidkål og gulerod, som du har skåret i strimler og skiver, ned i gryden. Hele molevitten røres sammen og steges i nogle minutter inden svampene (eller andet) kommes i. 

Trin 2:
Hæld 5 dl vand på grønsagerne og smid en bouillionterning derned. Tilføj tomatpuré og læg laurbærbladet ned imellem det hele. Her tilføjede jeg nogle ekstra friske urter for at give noget mere smag, men laurbærbladet skulle kunne gøre det.. (psss. jeg brugte den friske udgave, så hvis du bruger tørret laurbærblad, så smid to i) 

Trin 3:
Nu kommes låget på gryden og der skrues ned for blusset. Retten skal stå og simre i et godt stykke tid, men hvis du ikke kan vente, så kan en halv time vel også gøre det (min stod i 2 timer). 


Trin 4: 
Ta retten af blusset, fisk laurbærbladet op og server den med dit tilbehør. Jeg lavede nogle fuldkornsris, og det smagte udmærket.  



Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar