mandag den 16. september 2013

Kødboller bagt i ovn

"En nem ret, som kan laves i kæmpe potioner, fryses, bruges i madpakken eller bare nydes med det samme"

I morgenaften skal jeg holde en videoaften for en flok tøser, og jeg havde ikke så meget tid til at stå i køkkenet i morgen, så jeg besluttede at lave noget nemt og hurtigt, som sagtens kunne varmes igen, uden det ville ødelægge retten.
.. Meeeeen der kom nogle små forhindringer på vejen. En af deltagerne kunne ikke tåle tomat, en anden var ikke glad for seafood, også skulle rette også kunne mætte og være billig. Hmmmm... What to do..?

Et lys gik heldigvis op for mig! Jeg kom så i tanke om en opskrift fra Boligliv, som jeg kiggede på for noget tid siden. Det var en almindelig klassiker - kødboller i tomatsauce (min veninde med allergi må få pesto på i stedet for) med frisk pasta, og det blev så mit start punkt... Meeen jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at ændre lidt på den. Her er min version:



Kyllingekødboller bagt i ovn med citron, ingefær og parmesanost

DU SKAL BRUGE:

400 g hakket kyllingekød
1 stk salt
1 løg
1 æg
3 spsk rasp
2 spsk mælk
friske basilikumblade (efter smag)
30 g revet parmesanost
revet skal fra ½ øko citron
5 cm frisk ingefær (kan undværes)

Tilbehør:
Tomatsauce (lav en selv eller køb den færdig)
/Pesto
Frisk pasta

Trin 1:
Rør kyllingekød med salt og hakket løg

Trin 2: 
Tilsæt æg, rasp og mælk til farsen og lad det hvile i køleskabet i 30 minutter.

Ikke et specielt indbydende billede, men bare rolig, det bliver GODT!

Trin 3:
Når farsen har hvilet tilføjes basilikumbladene (dem klipper jeg i stykker med en saks, hvilket er nemt og smart), revet parmesan, frisk ingefær og citronskal. Rør godt rundt så det hele er godt blandet.



Trin 4:
Sæt ovnen på 220 grader. Tril små runde kugler af farsen i dine håndflader og placer dem på en bageplade med bagepapir. Når hele potionen er på pladen, sættes den i ovnen. Lad kødbollerne få 10 minutter på hver side.



Trin 5:
Færdig arbejde og klar til spisning. Smid kødbollerne i den varme tomatsauce og hæld det oven på pastaen.



Velbekomme!

Konklusion
Det er en utrolig nem og velsmagende ret, og da kødbollerne netop er bagt i ovnen, så tager det kun den halve tid end på en stegepande, hvilket er SÅ smart, når der skal laves mad til flere. Det er oplagt KOLLEGIEMAD!
Vi bliver 7 piger, og jeg brugte lige omkring 100 kr. på denne ret, og billig mad smager som regel altid lidt bedre. Hihi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar