fredag den 20. september 2013

Småkagebagning

"Søde små kager med et lille twist af jul"

Jubiii nu er det snart jul, eller måske er det kun september, men hjemme i mit køkken var det en lille smule jul i onsdags, da jeg kiggede igennem Amo's skønne bagebog og faldt over julesektionen.
Jeg skulle finde kage, der var stor nok til at mætte en hel bunke kollegaer fra Løvbjerg supermarkedet, også ville det være meget smart, at den ikke kostede en bondegård og kunne laves på en aften.
Opskriften på en grunddej til Amo's julesmåkager var præcis det, som jeg havde brug for. Den var nemlig på 100 stk. småkager, hvilket måske var lige i overkanten, så jeg halverede den. Her kommer så mit forsøg på at lave smagsfulde småkager:


Småkager med alverdens smage
DU SKAL BRUGE TIL ½ GRUNDOPSKRIFT FRA AMO:
500 g hvedemel
180 g flormelis
360 g smør
1 æg
Gerne noget vaniljesukker (det glemte jeg i mine)

Trin 1:
Alle ingredienserne kommes i den største skål du ejer og æltes ind i hinanden. Jeg startede med at bruge en håndmixer, hvilket var helt unødvendigt. Bare giv den gas med dine æltemuskler og sørg for, at al smøren er blandet godt sammen med det andet.

Trin 2:
Dejen skal nu blandet med det indhold, som dine småkager skal smage af. Mine udgaver blev med:
- 70% mørk chokoladestykker
- Daim og mandelmel
- Hvidchokolade og pistace nødder
- Hasselnødder og mørk chokolade
- Syltet ingefær og citron
Men du kan selvfølgelig vælge præcis den udgave, som du bedst kan lide.



Trin 3:
Dit ønskede indhold hakkes i mindre stykker og æltes ind i dejen. Derefter rulles småkagedejen til en pølse, pakkes i husholdningsfilm og sættes på køl i mindst en time.



Trin 4:
Dejen er nu blevet hård efter en tur på køl og kan derfor skæres i passende størrelser. Den skæres ud og lægges på en bageplade med bagepapir. De bages i omkring 8 minutter ved 220 grader.

Trin 5: 
Så er der en kæmpe bunke småkager klar til spisning, men du kan selvfølgelig også gemme dem til jul i en lufttæt beholder/kagedåse (hvis du altså kan vente så længe)



Konklusion 
billig, nem og hurtig. Det er bare med at komme i gang!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar