mandag den 8. september 2014

Soyabønne lasagne

"Soyabønnen - det helt nye alternativ til hakket kød!" 

Nu er Food Festivalen simpelthen forbi, og jeg står tilbage med en masse ny viden om mad, og en summen i mit hoved af de skønne oplevelser jeg havde på pladsen. En af de aktører, som jeg besøgte flere gange var Soy4you, hvilket er et helt specielt produkt. Jeg fik mig en god snak med opfinderen bag produktet, som fortalte mig om menneskers enorme kødforbrug, og hvordan jordkloden langsomt bliver nedbrudt pga det store co2 forbrug, som produktionen af kød har bag sig. Dermed har han opfundet denne Soy4you, som er en granuleret soyabønne, der findes i en lys og mørk version. Smagene på bønnerne er de samme, selvom farven er forskellig. Soyabønnen skal være et alternativ til hakket kød og indeholder en masse protein og næsten ingen fedt. Det måtte jeg da prøve! Så jeg lavede denne lasagne, og tro mig - den blev god!




Soy4you lasagne 

DU SKAL BRUGE

1 løg
2 gulerødder
1/2 squash
680 g mosede tomater fra urtekram (det bedre valg)
(eller 2 spsk tomatpuré og 1 dåse hakket tomater)
3 dl grønsagsbouillion
2 tsk chilipasta (valgfri)
125 g Soy4you
10-12 lasagneplader (evt. fuldkorn)
250 ml mornay sauce
1 håndfuld revet ost
Salt og peber
Oregano





Fremgangsmåde 
  1. Forvam ovnen på 200 grader 

  2. Hak løg og skær gulerødder og squash ud i små mundrette stykker 

  3. Svits løget til de er klare, og tilsæt efterfølgende gulerod og squash 

  4. Rør det rundt et par gange inden tomat, Soy4you, chilipasta og bouillon tilsættes

  5. Lad den simre under låg i ca 10 minutter 

  6. Smag soyasauce til med salt og peber 

  7. Opbyg din soyabønne lasagne i et ovnfast fad (jeg brugte min Stelton på 25,5x20,5 cm) 

  8. Læg et lag med skiftevis soyasauce, mornay sauce og lasagneplader

  9. Afslut din lasagne med mornay sauce med revet ost ovenpå 

  10. Dys oregano ovenpå og bag den i ovnen i 25-30 minutter 



Konklusion
Jeg er så glædeligt overrasket over, hvor godt denne lasagne smager. Du ville kunne servere den for din familie, og de ville aldrig gætte, at den ikke indeholder kød. Jeg tilføjede chilipastaen, da den giver lidt ekstra smag til retten uden den bliver for stærk, hvilket er super lækkert, men den kan også undværes. Men jeg har serveret denne ret for min kæreste og en god veninde nu, og de var begge to vilde med den. Så det er bare med at få det prøvet af
Bonusinfo: Soy4you kan købes til 20 kr. i Rema1000 i denne uge, og koster normalt omkring 30 i Føtex.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar