mandag den 8. september 2014

Rugbrødspølsehorn

"Ingen madspild og et lækkert alternativ til madpakken"

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg tidligere har lavet nogle lækre og grove pølsehorn, som jeg fuldstændig havde glemt. Dog kan jeg ikke tage hele æren for det, da det er bloggeren Mad med hjertet, som inspirerede mig til denne opskrift. Men ligemeget hvad, så havde jeg helt glemt at lægge den op på bloggen, så det må jeg hellere gøre nu. Den er rigtig nem at lave - dog tager bagning altid lidt tid, pga før og efterhævningen, men det hører jo med i processen. Udover at være nem gennemførlig, så er det også en opskrift, hvor man undgår madspild, og det er jo altid skønt! Her kommer den:

Pølsehorn af rugbrødsrester 



DU SKAL BRUGE

3 skiver rugbrød (alle kan bruges, og det må gerne være tørt)
2 dl kogende vand
50 g gær
2 dl natural yoghurt eller skyr
1 dl raps eller solsikke olie
1 æg
2 tsk salt
2 tsk mørk sirup, honning, brun farin eller sukker
Hvedemel til det bliver en fast og smedig dej
10 kyllingepølser
Evt. ketchup



Fremgangsmåde

  1. Hak rugbrødet, kom det i en skål og hæld det kogende vand på 

  2. Lad det køle af til det er "lillefinger varm" (ca. 37 grader) 

  3. Kom gær og skyr/yoghurt i massen og rør rundt til gæret opløses 

  4. Tilsæt olie, æg, salt og sirup/honning/brun farin/sukker og rør rundt

  5. Kom hvedemel i lidt af gangen til massen hænger sammen 

  6. Drys hvedemel på køkkenbordet og ælt dejen i 5-10 minutter til den er glat og smedig 

  7. Sæt dejen til hævning i ca. 1 time til den har dobbelt størrelse 

  8. Efter hævningen deles dejen i ti stykker 

  9. Hvert stykke fordeles omkring hver kyllingepølse (evt. med ketchup imellem) 

  10. Sæt pølsebrødene på en bageplade og lad dem efterhæve i ca 30 minutter 

  11. Bag dem ved 200 grader i ca 15-20 minutter 



Konklusion
Som jeg allerede nævnte, så er denne opskrift meget nem at lave. Gammelt og tørt rugbrød må du aaaaldrig smide ud, da det kan genbruges i mange forskellige retter. Jeg har tidligere haft et rugbrøds/ingen madspild tema på bloggen, hvor jeg lavede disse opskrifter:

Madpandekager
Fuldkornsfritter
Boller af rugbrødsrester
Rugbrødschips & rugbørdscrumble

Ingen kommentarer:

Send en kommentar