mandag den 21. oktober 2013

Alternativ kødsovs

"Enkel og studievenlig - dejlig sammensætning" 

Her til aften ville jeg lave en god gammel hverdagsklassiker - spagetti & kødsovs (jep sovs med V), meeeen i mit køkken bliver tingene som regel aldrig helt klassiske, og især nu da jeg kun havde halv kalv/halv svin i fryseren, så måtte den jo blive lidt speciel. Men her kommer opskriften, og nej det er ikke en fejl, at der er havregryn i min sovs. Prøv det af:

Alternativ svine/kalvekød kødsovs 

DU SKAL BRUGE:

1 løg
3 fed hvidlød
3 gulerødder
1 chili (kan undlades)
500 g halv kalv/halv svine kød
1 dåse hakket tomater
1 dl vand
1 dl havregryn
Salt og peber
Eget valg af krydderier


Ingredienser

Fremgangsmåde:
  1. Start med at hakke alle grønsager

  2. Kom løget i en gryde og steg det, til det er gennemsigtigt 

  3. Når det er færdigt kommes hvidløg og chili i gryden og steger med i få minutter

  4. Tilføj gulerod 

  5. Kom kødet i og steg det, til den rødlige farve forsvinder, og det er næsten gemmenstegt 

  6. Tilsæt hakket tomater og 1 dl vand og sæt låg på gryden - det skal stå og hygge sig i 20-30 minutter

  7. Når tiden er gået, tilsættes havregrynene

  8. Rør rundt til de er kogt ind og tilføj evt. lidt ekstra vand 

  9. Smag til med salt, peber og dine yndlings kødsovskrydderier (jeg bruger især oregano)

  10. Færdig og server med spagetti 

Konklusion
Min kødsovs blev super god, og havregrynene gjorde konsistensen rigtig lækker og cremet. Det trick må jeg hellere huske til en anden gang. Velbekomme.  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar