tirsdag den 10. december 2013

Mini chokolade og banan boller

"Små og søde på den rigtig gode måde"

Ideen til disse startede med, at jeg stod og ville lave almindelige grovboller og havde en klase bananer liggende ved siden af min bageskål og tænkte "Hmmm, banan i en bolledej..? Kan man egentlig det?"
Og jo jo, det kan man som sagtens. Dette var en test, derfor er målene i opskriften meget små, men du kan altid lave dobbelt størrelse.

Mini boller med banan og mørk chokolade 


DU SKAL BRUGE

10 g gær
2 dl lunken vand
1 tsk honning
2 spsk skyr
1 knsp salt
20 g mørk 85% chokolade (eller en mindre proces, men det er lækkert!)
1 moden banan
2 dl havregryn
2 dl hvedemel

Fremgangsmåde - til 6-7 små stk 
  1. Rør de 10 g gær ud i vandet i en skål sammen med honning, salt og skyr  

  2. Tilføj bananen skåret i mindre stykker og hakket chokolade 

  3. Bland det sammen med en ske

  4. Tilsæt 2 dl havregryn og 1 dl mel og form det til en fast dej med hænderne (den er meget klistret)

  5. Kom dejen ud på bordet og smid det sidste mel henover

  6. Ælt melen grundigt ind i dejen

  7. Sæt dejen til hævning et lunt sted i ca 1 time

  8. Efter den er hævet, formes dejen til 6-7 små boller 

  9. Lad bollerne efterhæve, imens din ovn varmer op til 200 grader

  10. Pensel bollerne med mælk og drys evt kakaopulver oven på

  11. Bag bollerne i 10-12 minutter 

Konklusion
Jeg synes, bollerne blev rigtig gode, og de smagte især godt, da de lige kom ud af ovnen, men jeg tænker, at hvis de får en hurtig tur på brødristeren, vil de smage lige så dejligt til min aften te. Banansmagen er meget kraftig, synes jeg, men det gør skam ingenting!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar