lørdag den 12. oktober 2013

Svampeclafoutis wannabe

"Svamperetter er bare lidt bedre om efteråret"

I dag skulle jeg finde på noget nyt og spændende til aftensmad, og da jeg sad og surfede rundt på nettet efter noget lækkert, faldt jeg over denne opskrift på 'svampeclafoutis' fra mad og bolig. Et utrolig sjovt navn, men det er åbenbart en form for fransk tærte. Ligemeget hvad det hedder, så er jeg helt tosset med svampe og ikke mindst æg, så derfor blev det aftensmaden i dag! Meeeen selvfølgelig vil jeg ikke lade franskmændene bestemme, hvad der skal i min "svampeæggetærte", så derfor lavede jeg min egen udgave. Den kommer her:



Svampe/ægge 'tærte' med chorizo og hytteost

DU SKAL BRUGE

500 g champignon (eller andre svampe)
6 hele æg
500 ml madlavningsføde 4%
1 dl mælk
2 spsk hytteost
½ pakke skiveskåret chorizo pølse
Purløg
Salt og peber

Ekstra
Revet parmesanost

Fremgangsmåde
  1. Regngør svampene og skær dem i mindre stykker

  2. Varm en pande op, kom en lille smule fedtstof på og steg svampene tørre

  3. Klip purløg og chorizo i små stykker

  4. Pisk æggene med fløde, mælk, hytteost, chorizo og purløg. 

  5. Når svampene er færdige, kommes de også i blandingen  

  6. Det hele hældes i et tærtefad eller en bradepande (jeg var dum at smide det i et ildfast fad med høj kant, og det tog en krig at blive fast i ovnen). 

  7. Drys evt. parmesan på toppen (det smagte super godt!), sæt fadet i en forvarmet ovn på 200 grader og bag den i ca. 20-30 minutter

  8. Server den med noget lækkert kød eller som mig med salat og hvidløgsflute. 


Konklusion 
Retten var utrolig nem at lave og kostede heller ikke en bondegård. Det er en god ret, da man selv kan vælge imellem et væld af sammensætninger. I den opskrift, jeg faldt på nettet, var der hverken hytteost eller chorizo i, men det gav en rigtig skøn smag, og det kan helt sikkert anbefales. Jeg brugte en skiveskåret chorizo, som koster 9,95 i netto, men hvis der er plads i budget til en af de dyre og lækre pølser, som enten kan købes i større supermarkeder eller måske endda ved en italiensk delikatesse, så gør endelig det! 

Her er svampefætteren lavet i mit høje kahler fad, men brug hellere et tærtefad. Velbekom. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar