torsdag den 9. januar 2014

Mexicansk lasagne

"Tjah… Lidt udenlandsk er man vel altid..?"

Her til aften får jeg middagsgæster, og jeg skulle finde på en ret, som passede til omkring 4 sultne mennesker, men det skulle samtidig ikke være noget helt originalt. Derfor tænkte jeg, at lasagne altid er nemt at lave, også kunne jeg jo tilføje et twist til den (som altid). Sådan kom denne mexicanske lasagne til verden, og jeg håber, du vil synes om opskriften.

Stærk mexicansk lasagne med grønsager og baked beans 


Hov, hvor er den mexicanske lasagne henne..? Ja det blev vist spist lidt for hurtigt. 

DU SKAL BRUGE - til en stoooor portion

Til kødsovs
1000 g hakket oksekød
2 løg
3 fed hvidløg
1 stor gulerod
1 stor pastinak
2 dåser hakkede tomater
1/2 habanero chili (den er STÆRK!)
1 dåse baked beans
Salt og peber

Lasagne tilbehør
1 pakke lasagneplader (gerne fuldkork)
1 glas mornay sauce (du kan også lave den selv, ellers koster dovenskabsudgaven 15,50 i Netto)
Rasp

Fremgangsmåde - kødsovs

  1. Hak løg og hvidløg fint og steg dem i gryde med fedtstof. Løgene steges, til de er gennemsigtige (og ikke brune) 

  2. Skær gulerod og pastinak ud i 1x1 cm tern og kom det ned i gryden 

  3. Rør godt rundt og tilsæt kødet 

  4. Når kødet er gennemstegt tilføjes hakkede tomater og chilien (hvis du vil have en mildere smag, så tilføj lidt chili af gangen og smag til)

  5. Lad det koge sammen i 15-20 minutter inden bønnerne tilføjes. 

  6. Kog videre i 5-10 minutter og smag til med salt og peber 

Fremgangsmåde - lasagnebygning

  1. Find et stort ildfastfad frem

  2. Start med kødsovsen i bunden, så mornay sauce og til sidst lasagneplader og start forfra. Slut af med mornay sauce og rasp  

  3. Giv lasagnen 30-40 minutter i ovnen på 200 grader

  4. Server lasagnen med creme fraiche (hvis den er blevet meget stærk) og en lækker salat. Velbekomme. 

Konklusion
Ja, du kender nok godt smagen af den traditionelle lasagne. Med denne lasagne skal du bare forestille dig, at den er blevet utrolig gode venner med en omgang chili con carne, også har du den. Det smager dejligt, og for min skyld må den gerne brænde lidt i munden fra den skønne chilismag. 
Og undskyld, undskyld, undskyld - jeg glemte simpelthen at tage billeder denne gang. Det er vist for længe siden, jeg har brugt bloggen… Ups. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar