torsdag den 9. januar 2014

Hytteostpandekage m. "jordbæris"

"At være sund kan sagtens være enkelt"

I dag vågnede jeg med sådan en trang til pandekager og is! Dog har jeg lovet mig selv, at jeg skulle prøve at leve lidt sundere, end hvad jeg gjorde i december, og derfor måtte jeg komme op med et alternativ. Det blev til denne sjove pandekage (jep, der er kun én), som faktisk kom til at smage ret godt.

Pandekage af hytteost og havregryn  med "jordbæris"

Pandekage med is og frysetørret hindbær serveret på min smukke nye Royal Copenhagen tallerken.

DU SKAL BRUGE - til 1 person

Til pandekagen
1 æg
2 spsk hytteost
2 spsk havregryn
4 spsk mælk
1/2 tsk sukker eller sødemiddel
1 nip salt
Fedtstof til panden

Til jordbærisen 
5 store  eller 10 små frosne jordbær
1-2 spsk Cheasy 0,1 naurel eller skyr
Evt. lidt vand

Fremgangsmåde

  1. Bland alle ingredienserne til pandekagen godt sammen 

  2. Varm en lille pande op på middel varme 

  3. Lav en lille "pandekageprøve" for at se, om panden er varm nok 

  4. Når panden er helt klar bages pandekagen stille og roligt 

  5. Imens pandekagen er i gang, kan du begynde på "isen"

  6. Kom jordbær og Cheasy i en minihakker eller blender

  7. Blend til det har en sammenhængene konsistens. Tilføj lidt vand hvis det ikke vil hænge sammen. 

  8. Server pandekagen med "jordbæris" ovenpå 


Konklusion 
Vær forsigtig når du bager din pandekage, for den vil meget gerne gå i stykker (det gjorde min selvfølgelig). Næste gang den skal laves, vil jeg prøve at eksperimentere med at bruge mel i stedet for havregryn eller tilføje et ekstra æg. Dog smager den super dejligt, så det er bare med at komme i gang. Jeg spiste min til morgenmad, hvilket ikke var noget problem, selvom den sikkert ville være bedst som en sund dessert eller et mellemmålstid.
Til isen kan du altid tilføje ekstra bær, noget kokos, citronskal eller andet lækkert. Det er kun fantasien, der sætter grænser og måske også dine smagsløg. God fornøjelse.


Is med god samvittighed. Mums!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar