søndag den 19. oktober 2014

Fødselsdagschokolademuffins

"Til fødselsdage eller bare til hverdagsnydelse" 

En af mine aller sødeste veninder holder fødselsdag her på lørdag, også har jeg tænkt mig at overraske hende med disse chokolade muffins, hvor teksten "Tillykke Babe" vil stå på med glassur. Antallet af glassur-bogstaver passer præcis med opskriftens antal på 12 muffins. Så jeg slår to fluer med et smæk her, da jeg både vil glæde hende med kage og dig med opskriften. Så kan du selv glæde andre med disse lækre kager.




DU SKAL BRUGE - til 12 muffins 

12 muffinsforme
3,5 dl hvedemel
1 dl usødet kakao
100 g hakket chokolade
1 spsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
1 knsp salt
1 1/2 dl sukker
2 store æg
2 1/2 dl mælk
1 dl solsikkeolie

Hvis du har travlt ligesom jeg har, kan du blande alt det tørre UNDTAGEN BAGEPULVER, så det er klar til brug, når du vil lave kagen. Det kan stå i en beholder med lufttæt låg i flere dage.  

Jeg mangler tydeligvis en kakaobeholder....


Fremgangsmåde
  1. Tænd ovnen på 200 grader og sæt 12 muffinsforme klar 

  2. Bland mel, bagepulver, vaniljesukker, salt, kakao, chokolade stykker og sukker i en stor skål

  3. I en anden skål piskes æggene let med en elpisker 

  4. Tilføj mælk og solsikkeolie til æggeblandingen og pisk det sammen 

  5. Lav en fordybning i melblandingen og hæld æggemassen derned 

  6. Bland det forsigtigt sammen med en dejskraber. Det må gerne klumpe lidt, da det ikke skal røres for godt sammen  

  7. Fordel dejen i de 12 muffinsforme og bag dem i 20 minutter

  8. Efter bagning afkøles kagerne på en rist og serveres med en lille smule flormelis eller glassur på toppen 

Det gik meget stærk med bogstaverne, men min veninde var lykkelig :-)

Konklusion
Jeg glæder mig super meget til at overraske min veninde med dem, også håber jeg, at de falder i hendes smag. Men det er ikke første gang, jeg bruger denne opskrift, og den plejer ikke at slå fejl - også de fleste elsker jo chokoladekage. Så mon ikke de falder i god jord?
PS. de ELSKEDE dem!

Et gammelt billede fra min tidligere lejlighed, hvor vi også lavede chokolademuffins


Ingen kommentarer:

Send en kommentar